Previous Page  4 / 16 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 4 / 16 Next Page
Page Background

BELGIË VANUIT DE HEMEL

“Het is begonnen met een

weddenschap”, vertelt

Alexandre Laurent. “Mijn beste

vriend daagde me uit door te

beweren dat België ’s nachts

niet mooi is vanuit de lucht, in

tegenstelling tot pakweg New

York. Ik heb toen het vliegtuig

genomen om foto’s te nemen

van de haven van Antwerpen

en het resultaat was verbazing-

wekkend. Dat was in 2008.”

Sindsdien maakte de fotograaf

van nachtluchtfotografie

zijn specialisme. Zijn eerste

experimenten groeiden uit tot

een heuse passie. Hij stelde

ondertussen een boek samen

met zijn nachtelijke beelden

van België, ‘Belgium by night’.

Dat werd ook opgemerkt in

het buitenland want vandaag

werkt hij aan een gelijkaardig

project voor de Canadese

steden Montréal en Québec.

Timing is alles

“’s Avonds fotograferen vraagt

een speciale aanpak. Je hebt

maar één kwartier bij zonson-

dergang dat zich leent om te

fotograferen. Dan beschik je

nog over een beetje zonlicht,

gecombineerd met kunstlicht.

Meestal fotografeer ik in de

winter als het vroeg donker

wordt, want dan heb je nog

licht in de kantoren. Tijdens de

shoot van het Atomium was

het zelfs -11 graden! Tijdens

dat kwartier maak ik zo’n 250

opnames, waar ik gemiddeld 4

à 5 bruikbare aan overhoud. Ik

fotografeer met een digitale

camera zonder speciale snufjes.

Er komt niks van filters of

andere trucage aan te pas om

tot deze resultaten te komen.

Ik pas enkel de saturatie van de

beelden wat aan. Het leuke aan

deze vorm van fotografie is

dat je nooit hetzelfde resultaat

krijgt. Vochtig of droog weer,

warm of koud, het levert

telkens andere beelden op.”

De meest verrassende opnames

bij de beelden voor de uitgifte

vond hij zelf het Atomium

en Doornik. “Bij het Atomium

reflecteerde de hemel in de

bollen, dat was heel mooi. De

shoot van Doornik vond plaats

op een nevelachtige avond.

Het licht van de spot gericht

op de kathedraal kreeg zo een

extra dimensie.”

Fotograferen tegen 240 km

per uur

Hij vindt het fantastisch dat

bpost de meerwaarde van zijn

werk erkent. Nachtluchtfoto-

grafie plaatst hem als fotograaf

voor specifieke uitdagingen. “In

een vliegtuig ben je voort-

durend in beweging, je vliegt

tegen 240 km per uur. Dan

vraagt het heel veel beheersing

– van mij en van de piloot –

om scherpe beelden te kunnen

schieten. Ik heb telkens maar

enkele seconden de tijd om

mijn onderwerp te vinden, te

kadreren en vast te leggen. Het

is een heel fysieke job”, vertelt

hij enthousiast. “Dankzij de di-

gitale camera’s kan ik wel heel

snel foto’s nemen ondanks het

weinige beschikbare licht. Met

een analoge camera zou de

sluitertijd veel langer zijn. Deze

vorm van fotografie vraagt

veel oefening, maar ik heb het

gevoel dat mijn techniek nog

verbetert bij elke shoot.”

Uiteraard is zijn vader een

grote bron van inspiratie, maar

ook een bekende luchtfoto-

graaf als Yann-Arthus Bertrand.

“Maar ik doe vooral mijn eigen

ding, zeker omdat nachtlucht-

fotografie vrij uniek is. Ik heb

er niet veel voor nodig: een

vliegtuig en de juiste blik”,

lacht hij.

Voor de postzegeluitgifte kon

bpost kiezen uit 12 Belgische

steden die Alexandre Laurent

heeft gefotografeerd. “Ze ko-

zen uiteindelijk voor de haven

van Antwerpen, de Onze-Lieve-

Vrouwkathedraal van Doornik,

het Guillemins station van Luik,

het Atomium in Brussel en de

Sint-Romboutskathedraal van

Mechelen. Ik was verrast door

deze selectie, zelf zou ik er

andere uitgepikt hebben. Maar

ik weet dat ze heel nauwgezet

hebben gekozen, rekening

houdend met een evenwicht

tussen Vlaamse en Waalse

steden met Brussel als centrale

stad. Ik ben heel gelukkig met

het eindresultaat!”

Goed kijken is de boodschap

De fotografie van Laurent werd

in één overzichtelijk beeld

gegoten door bpost designer

Kris Maes. “Het vroeg veel

tijd om de vier verschillende

foto’s van Antwerpen, Doornik,

Luik en Mechelen die de

achtergrond vormen voor het

postzegelblaadje in elkaar te

doen vloeien. Maar het is wel

gelukt. Als je niet goed kijkt,

lijkt het op één geheel. Brussel

werd niet als achtergrond mee

genomen. Maar de postzegel

met het Brusselse Atomium

heb ik centraal geplaatst, aan-

gezien Brussel ook het centrum

van België is.”

De foto bedekt het hele

blaadje. “Een witte rand zou

storend geweest zijn. De

beelden die we selecteerden

voor het blaadje en voor de

postzegels werden voor een

stuk gekozen omwille van de

variatie in kleuren.” Er speelde

nog een belangrijk criterium bij

de keuze van de foto’s op de

postzegels. “Het is niet evident

om een luchtfoto goed te

laten uit komen op de kleine

oppervlakte van een postzegel.

Door het vogelperspectief

verlies je veel details. Daarom

heb ik wat te zien is op de

postzegel min of meer her-

haald op het blaadje. Je krijgt

een grotere herkenbaarheid

dankzij dit spiegeleffect.”

Nachtgezichten op België

Gelimiteerde postzegeluitgifte 11

Luchtfotograaf Alexandre Laurent kreeg de liefde

voor luchtfotografie met de paplepel mee. “Mijn

vader was ook luchtfotograaf. Hij begon in 1960 met

het vastleggen van de actualiteit vanuit de lucht.

Vandaag vlieg ik trouwens nog met dezelfde piloot.”

Hij ontdekte de nachtluchtfotografie per toeval.

4

© Schutterstock - AnneKa