

BELGIË VANUIT DE HEMEL
“Het is begonnen met een
weddenschap”, vertelt
Alexandre Laurent. “Mijn beste
vriend daagde me uit door te
beweren dat België ’s nachts
niet mooi is vanuit de lucht, in
tegenstelling tot pakweg New
York. Ik heb toen het vliegtuig
genomen om foto’s te nemen
van de haven van Antwerpen
en het resultaat was verbazing-
wekkend. Dat was in 2008.”
Sindsdien maakte de fotograaf
van nachtluchtfotografie
zijn specialisme. Zijn eerste
experimenten groeiden uit tot
een heuse passie. Hij stelde
ondertussen een boek samen
met zijn nachtelijke beelden
van België, ‘Belgium by night’.
Dat werd ook opgemerkt in
het buitenland want vandaag
werkt hij aan een gelijkaardig
project voor de Canadese
steden Montréal en Québec.
Timing is alles
“’s Avonds fotograferen vraagt
een speciale aanpak. Je hebt
maar één kwartier bij zonson-
dergang dat zich leent om te
fotograferen. Dan beschik je
nog over een beetje zonlicht,
gecombineerd met kunstlicht.
Meestal fotografeer ik in de
winter als het vroeg donker
wordt, want dan heb je nog
licht in de kantoren. Tijdens de
shoot van het Atomium was
het zelfs -11 graden! Tijdens
dat kwartier maak ik zo’n 250
opnames, waar ik gemiddeld 4
à 5 bruikbare aan overhoud. Ik
fotografeer met een digitale
camera zonder speciale snufjes.
Er komt niks van filters of
andere trucage aan te pas om
tot deze resultaten te komen.
Ik pas enkel de saturatie van de
beelden wat aan. Het leuke aan
deze vorm van fotografie is
dat je nooit hetzelfde resultaat
krijgt. Vochtig of droog weer,
warm of koud, het levert
telkens andere beelden op.”
De meest verrassende opnames
bij de beelden voor de uitgifte
vond hij zelf het Atomium
en Doornik. “Bij het Atomium
reflecteerde de hemel in de
bollen, dat was heel mooi. De
shoot van Doornik vond plaats
op een nevelachtige avond.
Het licht van de spot gericht
op de kathedraal kreeg zo een
extra dimensie.”
Fotograferen tegen 240 km
per uur
Hij vindt het fantastisch dat
bpost de meerwaarde van zijn
werk erkent. Nachtluchtfoto-
grafie plaatst hem als fotograaf
voor specifieke uitdagingen. “In
een vliegtuig ben je voort-
durend in beweging, je vliegt
tegen 240 km per uur. Dan
vraagt het heel veel beheersing
– van mij en van de piloot –
om scherpe beelden te kunnen
schieten. Ik heb telkens maar
enkele seconden de tijd om
mijn onderwerp te vinden, te
kadreren en vast te leggen. Het
is een heel fysieke job”, vertelt
hij enthousiast. “Dankzij de di-
gitale camera’s kan ik wel heel
snel foto’s nemen ondanks het
weinige beschikbare licht. Met
een analoge camera zou de
sluitertijd veel langer zijn. Deze
vorm van fotografie vraagt
veel oefening, maar ik heb het
gevoel dat mijn techniek nog
verbetert bij elke shoot.”
Uiteraard is zijn vader een
grote bron van inspiratie, maar
ook een bekende luchtfoto-
graaf als Yann-Arthus Bertrand.
“Maar ik doe vooral mijn eigen
ding, zeker omdat nachtlucht-
fotografie vrij uniek is. Ik heb
er niet veel voor nodig: een
vliegtuig en de juiste blik”,
lacht hij.
Voor de postzegeluitgifte kon
bpost kiezen uit 12 Belgische
steden die Alexandre Laurent
heeft gefotografeerd. “Ze ko-
zen uiteindelijk voor de haven
van Antwerpen, de Onze-Lieve-
Vrouwkathedraal van Doornik,
het Guillemins station van Luik,
het Atomium in Brussel en de
Sint-Romboutskathedraal van
Mechelen. Ik was verrast door
deze selectie, zelf zou ik er
andere uitgepikt hebben. Maar
ik weet dat ze heel nauwgezet
hebben gekozen, rekening
houdend met een evenwicht
tussen Vlaamse en Waalse
steden met Brussel als centrale
stad. Ik ben heel gelukkig met
het eindresultaat!”
Goed kijken is de boodschap
De fotografie van Laurent werd
in één overzichtelijk beeld
gegoten door bpost designer
Kris Maes. “Het vroeg veel
tijd om de vier verschillende
foto’s van Antwerpen, Doornik,
Luik en Mechelen die de
achtergrond vormen voor het
postzegelblaadje in elkaar te
doen vloeien. Maar het is wel
gelukt. Als je niet goed kijkt,
lijkt het op één geheel. Brussel
werd niet als achtergrond mee
genomen. Maar de postzegel
met het Brusselse Atomium
heb ik centraal geplaatst, aan-
gezien Brussel ook het centrum
van België is.”
De foto bedekt het hele
blaadje. “Een witte rand zou
storend geweest zijn. De
beelden die we selecteerden
voor het blaadje en voor de
postzegels werden voor een
stuk gekozen omwille van de
variatie in kleuren.” Er speelde
nog een belangrijk criterium bij
de keuze van de foto’s op de
postzegels. “Het is niet evident
om een luchtfoto goed te
laten uit komen op de kleine
oppervlakte van een postzegel.
Door het vogelperspectief
verlies je veel details. Daarom
heb ik wat te zien is op de
postzegel min of meer her-
haald op het blaadje. Je krijgt
een grotere herkenbaarheid
dankzij dit spiegeleffect.”
Nachtgezichten op België
Gelimiteerde postzegeluitgifte 11
Luchtfotograaf Alexandre Laurent kreeg de liefde
voor luchtfotografie met de paplepel mee. “Mijn
vader was ook luchtfotograaf. Hij begon in 1960 met
het vastleggen van de actualiteit vanuit de lucht.
Vandaag vlieg ik trouwens nog met dezelfde piloot.”
Hij ontdekte de nachtluchtfotografie per toeval.
4
© Schutterstock - AnneKa