Zijn geestelijke vader is André
Franquin, die 20 jaar geleden
overleed. Jean-Claude De la
Royère van het Stripmuseum
in Brussel kende de tekenaar
persoonlijk: “Guust Flater
verscheen voor het eerst als
zwart-witstrip, om uiteindelijk
verder te leven in het ma-
gazine Robbedoes. Franquin
wilde een werkloos personage
introduceren, een antiheld
tussen allemaal helden. Met
zijn jeans, te grote trui, versle-
ten schoenen en zijn eeu-
wige sigaret deed Guust zijn
intrede op de redactie waar
Robbedoes werkte.” Franquin
bedacht het figuurtje, maar
het was de hoofdredacteur
van het magazine Robbedoes,
Yvan Delporte, die de naam
aandroeg. Een vriend van
Delporte die Gaston heette
– de Franse naam van Guust –
toonde veel gelijkenissen met
het personage.
Al snel kreeg Guust Flater een
wekelijkse plek in Robbedoes.
“Ze raakten Guust maar niet
kwijt op de redactie.
Guust slaagde er zelfs in een
vaste job te bemachtigen,
maar hij bleef steeds grappen
uithalen met zijn collega’s. Op
dat moment introduceerde
Franquin de achternaam van
Guust: Flater of Lagaffe.”
(‘gaffe’ betekent ‘blunder’).
Franquin had een voorkeur
voor strips van een vol-
ledige pagina. Hierin kon hij
de grappen van Guust beter
uitwerken. Hij tekende ook
de verhalen van Robbedoes
en Kwabbernoot en creëerde
in die periode ook Ton en
Tineke (Modeste et Pompon).
“Franquin had het zo druk in
de jaren 50 en 60 dat hij een
deel van het tekenwerk van
Guust Flater uitbesteedde aan
Jidéhem”, aldus Jean-Claude De
la Royère.
Uit het leven gegrepen
Eind jaren 60 kreeg het
personage Guust een auto-
biografisch kantje. Franquin
doorging een identiteitscrisis,
Guust volgde. “Hij stopte met
roken, kreeg een ecologisch
geweten en werd verliefd op
Juffrouw Jannie. Franquin ver-
telde me daar ook uitvoerig
over toen ik hem ontmoette
in 1979. Hij had het over zijn
stormachtige relatie met
religie en het leger.”
Dat de reeks nog steeds zo
gegeerd is, spreekt voor zich:
“Veel mensen, vooral volwas-
senen, herkennen zich in zijn
situatie: de bediende in een
groot kantoor. De strips laten
je bovendien, na 60 jaar, nog
steeds lachen en de virtuo-
siteit van de tekenstijl van
Franquin is tijdloos.” Heel wat
hedendaagse tekenaars zijn
geïnspireerd door Franquin. Hij
begeleidde Frédéric Jannin in
het begin van zijn carrière en
In 1957 maakte de wereld kennis met Guust Flater.
Deze stripfiguur heeft een belangrijke plaats
verworven in de Belgische stripgeschiedenis. Zijn
60
e
verjaardag wil bpost niet onopgemerkt laten
voorbijgaan. Vandaar deze uitgifte met Guust en de
belangrijkste personages uit de reeks in de hoofdrol.
Guust Flater wordt 60
Een ode aan de antiheld
Gelimiteerde postzegeluitgifte 2
GUUST FLATER WORDT 60
6
© André Franquin / Mediatoon