Previous Page  6 / 20 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 6 / 20 Next Page
Page Background

Zijn geestelijke vader is André

Franquin, die 20 jaar geleden

overleed. Jean-Claude De la

Royère van het Stripmuseum

in Brussel kende de tekenaar

persoonlijk: “Guust Flater

verscheen voor het eerst als

zwart-witstrip, om uiteindelijk

verder te leven in het ma-

gazine Robbedoes. Franquin

wilde een werkloos personage

introduceren, een antiheld

tussen allemaal helden. Met

zijn jeans, te grote trui, versle-

ten schoenen en zijn eeu-

wige sigaret deed Guust zijn

intrede op de redactie waar

Robbedoes werkte.” Franquin

bedacht het figuurtje, maar

het was de hoofdredacteur

van het magazine Robbedoes,

Yvan Delporte, die de naam

aandroeg. Een vriend van

Delporte die Gaston heette

– de Franse naam van Guust –

toonde veel gelijkenissen met

het personage.

Al snel kreeg Guust Flater een

wekelijkse plek in Robbedoes.

“Ze raakten Guust maar niet

kwijt op de redactie.

Guust slaagde er zelfs in een

vaste job te bemachtigen,

maar hij bleef steeds grappen

uithalen met zijn collega’s. Op

dat moment introduceerde

Franquin de achternaam van

Guust: Flater of Lagaffe.”

(‘gaffe’ betekent ‘blunder’).

Franquin had een voorkeur

voor strips van een vol-

ledige pagina. Hierin kon hij

de grappen van Guust beter

uitwerken. Hij tekende ook

de verhalen van Robbedoes

en Kwabbernoot en creëerde

in die periode ook Ton en

Tineke (Modeste et Pompon).

“Franquin had het zo druk in

de jaren 50 en 60 dat hij een

deel van het tekenwerk van

Guust Flater uitbesteedde aan

Jidéhem”, aldus Jean-Claude De

la Royère.

Uit het leven gegrepen

Eind jaren 60 kreeg het

personage Guust een auto-

biografisch kantje. Franquin

doorging een identiteitscrisis,

Guust volgde. “Hij stopte met

roken, kreeg een ecologisch

geweten en werd verliefd op

Juffrouw Jannie. Franquin ver-

telde me daar ook uitvoerig

over toen ik hem ontmoette

in 1979. Hij had het over zijn

stormachtige relatie met

religie en het leger.”

Dat de reeks nog steeds zo

gegeerd is, spreekt voor zich:

“Veel mensen, vooral volwas-

senen, herkennen zich in zijn

situatie: de bediende in een

groot kantoor. De strips laten

je bovendien, na 60 jaar, nog

steeds lachen en de virtuo-

siteit van de tekenstijl van

Franquin is tijdloos.” Heel wat

hedendaagse tekenaars zijn

geïnspireerd door Franquin. Hij

begeleidde Frédéric Jannin in

het begin van zijn carrière en

In 1957 maakte de wereld kennis met Guust Flater.

Deze stripfiguur heeft een belangrijke plaats

verworven in de Belgische stripgeschiedenis. Zijn

60

e

verjaardag wil bpost niet onopgemerkt laten

voorbijgaan. Vandaar deze uitgifte met Guust en de

belangrijkste personages uit de reeks in de hoofdrol.

Guust Flater wordt 60

Een ode aan de antiheld

Gelimiteerde postzegeluitgifte 2

GUUST FLATER WORDT 60

6

© André Franquin / Mediatoon