15 PRODUCT IN DE KIJKER Dit jaar viert bpost de 10de verjaardag van de Thematische Postzegels. Heel wat onderwerpen passeerden al de revue: denk maar aan België, natuur, dieren, feestdagen en nog veel meer. We nemen een blik achter de schermen van dit boeiende product. Vijf keer per jaar lanceert bpost een nieuws reeks. In een beperkte oplage, want thematische postzegels zijn geen permanente postzegels. Na tien jaar staat de teller op 50 reeksen. Waar blijft bpost de inspiratie voor nieuwe thema’s vandaan halen? Daar zit een heel team en proces achter, legt Marie Ferauche, product manager bij bpost, uit. “We kiezen voor een breed scala aan onderwerpen die heel wat mensen aanspreken. De keuze gebeurt niet met de natte vinger, we kijken naar de onderwerpen van de bestaande filatelistische collectie en overleggen met de productmanager, vormgevers en gebruikers.” Dat gebeurt onder andere via regelmatige marktonderzoeken om te ontdekken welke trends leven in de maatschappij. “Actualiteit, rages, speciale gebeurtenissen, … Alles kan ons inspireren. Uit die overdaad aan topics kiezen we er enkele uit waarmee de vormgevers aan de slag gaan. Hun creaties leggen we voor aan een testpanel.” Zo worden de beste foto’s, welk beeld vooraan in het groot komt en de naam van de reeks bepaald. Voor iedereen De Thematische Postzegels richten zich tot iedereen. De eerste Thematische Postzegels waren ‘Horizons’ en ‘Puppy’s’. Ook de thema’s ‘Happy Love’ en ‘Happy Baby’, die al bestonden, werden aan de reeks van Thematische Postzegels toegevoegd. Sindsdien vond iedereen zeker iets dat hem of haar aansprak. Voor natuurliefhebbers waren er thema’s als ‘Bloemen’ of ‘Magical Winter’, mensen met een hart voor België verzamelden ‘I love Belgium’ of ‘België viert feest’, het thema ‘Happy Summer’ sprak fans van de zomer aan, dierenliefhebbers konden hun hart ophalen aan de thema’s ‘Honden en Katten’ en ‘Boerderijdieren’. Sinds 2022 zijn er zelfs Happy PRIOR-zegels beschikbaar, voor wie zeker wil zijn van een snelle levering. 8.000 vellen per uur De Thematische Postzegels worden op een offsetpers gedrukt in de postzegeldrukkerij van Mechelen. Die wordt bediend door twee drukkers. Op die manier kunnen ongeveer 8.000 vellen per uur gedrukt worden. Eenmaal de vellen gedrukt zijn, worden ze versneden op het correcte eindformaat, geplooid en ingepakt om te worden verstuurd naar het verdeelcentrum van Jemelle. Eigen abonnementsformule De Thematische Postzegels worden vaak apart verzameld. Daarom bestaat er sinds enkele jaren ook een speciaal filatelistisch abonnement. Zo krijg je de Thematische Postzegels altijd snel thuisbezorgd en mis je geen enkele reeks. De toekomst van de Thematische Postzegels lijkt verzekerd, want er zitten nog heel wat leuke onderwerpen in de koker van bpost. Maar die blijven nog even geheim … De nieuwe Thematische Postzegels zijn te koop via de bestelbon in dit magazine, maar zijn nog makkelijker beschikbaar via de eShop van bpost: eshop.bpost.be Daar zijn ook de oudere, nog beschikbare, thema’s te koop.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM0ODQ=