Philanews 2022 N°4

KMSKA HEROPENT 4 © Karin Borghouts Frédéric Jonckheere van het KMSKA hielp bpost bij de selectie van de afgebeelde werken. “Niet eenvoudig om uit de 600 kunstwerken die we tonen in het museum slechts vijf te kiezen, maar het is gelukt. We kozen uiteindelijk voor vijf kunstwerken met internationale renommee. Bijkomende voorwaarde: ze mochten nooit eerder op een postzegel zijn getoond.” De tweede voorwaarde zorgde er bijvoorbeeld voor dat er geen werk van James Ensor te zien is, ook al heeft het museum de grootste collectie van James Ensor ter wereld. Of een werk van Rubens of Rik Wouters, van wie het KMSKA ook een prachtige selectie van heeft. Hij is blij met de uiteindelijke keuzes, waaronder een werk van een persoonlijke favoriete kunstenaar, James Tissot. “Het zijn allemaal buitenlandse kunstenaars, James Tissot was bijvoorbeeld een Fransman die naar Engeland emigreerde. De vrouw die we zien op ‘Inscheping in Calais’ is een typische Belle Epoque burgerdame. Je kan op twee manieren kijken naar haar: als een fiere vrouw of als een vrouw die zich gevangen voelt in een wereld van zien en gezien worden. Er zit wel tragiek in het werk.” Ook op de andere werken staan vrouwen afgebeeld: van een fiere gravin, een werk van Emile Auguste Carolus-Durand, over Cleopatra geschilderd door Alexandre Cabanel tot de vrouw die ons probeert te verleiden met kersen, een werk van Lawrence Alma-Tadema. “Kersen staan symbool voor een erotische uitnodiging. Ze kijkt ons heel direct aan, ze heeft geen schrik van het publiek. Die directheid was ongewoon in de periode dat het werk is geschilderd.” De enige man in het rijtje is geschilderd door de Italiaanse renaissancemeester Titiaan. “Het is de enige Titiaan die in België te zien is en het is een van de erkende topstukken die ons museum rijk is.” Deze werken zijn te bewonderen in het gerenoveerde historische gedeelte van het museum. In het nieuwe gebouw wordt vooral moderner werk getoond, tot het einde van de 20e eeuw. “Door de verbouwing komt er veertig procent extra tentoonstellingsruimte bij. Gewoon door de zalen wandelen duurt al anderhalf uur. We presenteren de collectie nu ook anders. Niet langer chronologisch, maar thematisch, waardoor soms werken van een vroegere en een moderne kunstenaar gecombineerd worden. Nieuw is de belevingsruimte waar we met projecties gaan werken. Maar overal in het museum zetten we in op beleving.” Op het blaadje zien we het nieuwe en oude gedeelte in elkaar overvloeien, met onderaan details uit de zalen. Het detail rechts onderaan komt bijvoorbeeld uit het nieuwe kunstmozaïek dat het hele peristilium bedekt. “Het is een ontwerp van kunstenares Marie Zolamian dat door het mozaïekatelier Mosaico di Due in steen wordt omgezet. Het is het grootste kunstmozaïek van Europa, elke bezoeker zal erover lopen”, vertelt Frédéric trots. Het was bpost designer Kris Maes die oud en nieuw tot een smaakvol geheel combineerde. “Ik koos ervoor om het klassieke gebouw en de moderne verbouwing op een strakke en grafische manier te tonen. Het verticale beeld van de verbouwing komt terug in de keuze van verticale postzegels, de lijnen van de trap komen terug in de drie lijnen van de poortjes. Het perspectief zit goed en zorgt voor harmonie en ritme. Om dat ‘blokgevoel’ door te trekken, zette ik de naam van de uitgifte ook in een blok. De portretten leenden zich ertoe om zo’n smal formaat van postzegel te nemen. De postzegels lijken nu op panelen die op de trap staan, en dat is geen toeval (lacht).” Het heeft langer geduurd dan gepland, maar op 24 en 25 september zwaaiden in Antwerpen na een sluiting van iets meer dan tien jaar de deuren opnieuw open van het volledig vernieuwde Koninklijk Museum voor Schone Kunsten (KMSKA). Deze feestelijke heropening zet bpost in de kijker met een uitgifte waarop vijf internationale topwerken in de kijker staan. Terug te bewonderen: topwerken in het KMSKA GELIMITEERDE POSTZEGELUITGIFTE 18

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM0ODQ=