Philanews 04 2021

WIJNBOUW IN BELGIË 6 Vormgeefster Leen Depooter van ‘Quod. voor de vorm’ ontwierp de nieuwe postzegels, die deze keer niet op een vierkant of rechthoekig blaadje geschikt zijn, maar op een blaadje met een speciale kapvorm. Leen Depooter: “Niet toevallig de vorm van een druivenblad. Deze kapvorm maakt het plaatje compleet.” Dat complete plaatje kwam na grondige research tot stand, een aanpak die haar typeert als ontwerper. Denk maar aan haar vorige bpost-creatie uit 2020, de uitgifte over de geschiedenis van de Belgische duivensport in, die net als deze uitgifte gelanceerd werd onder de reeksnoemer ‘Winnend België’. Leen Depooter: “Vroeger was ik zelf ook een wijnliefhebber. Niet dat ik er veel verstand van heb. (lacht)” Een grondige research voor dit ontwerp was dus zeker geen overbodige luxe. “Ik ben er onmiddellijk ingevlogen.” In eerste instantie ging Leen aan de slag met twee ideeën van ontwerpen. “Zo dacht ik aan een klassiek postzegelblaadje of een postzegelblaadje in de vorm van een etiket van een wijnfles met daarop foto’s van Belgische wijnbouwers. “Net toen ik begon met de opdracht, startte de eerste lockdown in ons land. Ik moest het dus doen met foto’s die ik van een bevriende fotograaf kreeg. Nieuwe opnames maken in het midden van een lockdown mocht toen niet.” Flesetiket Het finale ontwerp, waarbij elke wijnstreek een eigen etiket krijgt, is organisch voortgevloeid uit het oorspronkelijke idee met het wijnetiket. “Ook bpost was laaiend enthousiast toen ik dat idee voorstelde.” “Ik wilde dat de postzegels op wijnetiketten lijken. Alsof ze van de fles gehaald zijn om er een brief mee te versturen.” Bestaande etiketten vond ze te modern van stijl voor het idee dat ze in haar hoofd had. “Ik koos voor een klassieke uitvoering van het wijnetiket, omdat die meteen herkenbaar is als wijnetiket”, vertelt ze. Typische elementen die u normaal op een wijnetiket vindt, moesten wijken voor het ontwerp van de postzegels en de vaste elementen die verplicht aanwezig zijn op de postzegel. “Zo ontbreekt de aanduiding over het alcoholpercentage want daar was geen plek voor.” Nog een verschil met een ‘echt’ wijnetiket is het feit dat deze etiketten niet verwijzen naar een wijn of een wijndomein, maar naar een Belgische wijnregio. bpost zet er vijf in de kijker: Haspengouw, Heuvelland, Hageland, Côtes de Sambre et Meuse en Crémant de Wallonie. Die vijf streken zijn dan ook allemaal BOB’s, wat staat voor ‘Beschermde Oorsprong Benaming’. Het is een soort van kwaliteitslabel waar verschillende voorwaarden aan vasthangen. In het buitenland mag ons land dan wel bekend staan om bier, maar kenners weten dat wijnen van eigen bodem niet langer moeten onderdoen voor topwijnen uit traditionele wijnlanden. Postzegels of wijnetiketten? Belgische wijnbouw op z’n best België, een wijnland? Jawel! En Belgische wijnbouwers hebben ondertussen meer te bieden dan een sprankelende witte wijn. Onze wijnen worden stilaan volwassen. Hoog tijd dus om de Belgische wijnbouw voor te stellen. Hoe kan dat beter dan met een vervolg op de reeks ‘Winnend België’? Deze uitgifte schenkt klare wijn over de wijnstreken Haspengouw, Heuvelland, Hageland, Côtes de Sambre et Meuse en Crémant de Wallonie. Santé! Gelimiteerde postzegeluitgifte 17

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM0ODQ=