Philanews 04 2021

TIJDLOZE KERSTDECORATIE Illustratrice Stephanie Dehennin: ‘Ik heb honderden foto’s opgezocht van speeltjes en kerstballen.’ 12 “Deze opdracht was een van de moeilijkste uit mijn carrière” Zoals elk jaar bestaat de eindejaarsuitgifte uit twee verschillende postzegels, met waarde Nationaal of Europe. Stephanie koos voor totaal uiteenlopende beelden. “Voor de nationale postzegel creëerde ik een illustratie van een houten speeltje, de Europese postzegel toont een klassieke, ‘geblutste’ kerstbal. Daar kwam heel wat opzoekwerk bij kijken. Ik heb honderden foto’s opgezocht van speeltjes en kerstballen. Mijn contacten op Twitter hebben ook veel inspirerend materiaal gestuurd.” De uitdaging? De tekeningen mochten niet te cliché of te kitscherig zijn. Terwijl ze tegelijk die typische kerstsfeer uitademen. “Ik zocht naar een gemene deler in alle beelden die ik vond om uiteindelijk tot een eigen interpretatie van een typisch kerstfiguurtje te komen. Dat bleek een hobbelspeeltje te zijn met een engel erop. Voor iedereen wel herkenbaar, denk ik. Die herkenbaarheid komt ook terug in de illustratie van de kerstbal. Iedereen heeft ooit wel al een charmante, geblutste kerstbal in de kerstboom gehangen (lacht).” Digitaal schilderen bpost ontdekte Stephanies illustratiewerk door het boek ‘Ik heb een vraag!’, een wetenschapsboek voor jongeren. Zij verzorgde de illustraties in de retrostijl die we ook herkennen op de postzegels. “Verwar deze stijl niet met oubollig. Ik noem het eerder ‘traditioneel’. Een illustrator kiest z’n stijl niet. Het is de stijl die de illustrator kiest. Je kan dat niet forceren. Ik laat het los, begin te tekenen en denk er verder niet over na.” “Deze opdracht werd helemaal digitaal gemaakt. Ik begon met potloodschetsen op de computer. Op A4- formaat, zodat ik er veel detail kon insteken. De schetsen werden eerst door bpost goedgekeurd. Na hun ok schaafde ik alles bij tot de vorm en de lay-out helemaal perfect zaten. Als allerlaatste stap kleurde ik alles in. De postzegels lijken geschilderd, maar ook dat heb ik gedaan op de computer.” Voldoening De vraag om een postzegel te ontwerpen kwam helemaal uit het niets. “Ik had er nooit bij stilgestaan dat illustratoren hiervoor gevraagd worden, maar plots was daar het telefoontje. Ik was keivereerd, het voelt alsof ik de natie mag vertegenwoordigen. En dat amper een paar maanden nadat ik een podcast luisterde over het selectieproces van postzegels. Zeer interessant!” “Het was wel een van de moeilijkste opdrachten die ik al kreeg. Kijk naar de kerstbal op de postzegel. De uitdaging daar was om drie uitgesproken texturen te verwerken in één schilderij: de deuk, de matte bal en crispy versiering bovenop. Ik heb veel tutorials bekeken met tips van andere illustratoren om het even goed te kunnen. Dit zijn de projecten waar ik het meeste voldoening uit haal.” Gelimiteerde postzegeluitgifte 19 Wist u dat de kerstuitgifte wordt gemaakt in de zomer? Ontwerpster Stephanie Dehennin was dus aan het zweten toen ze deze uitgifte maakte met kerstballen en andere kerstdecoratie. Maar het resultaat zijn opnieuw pareltjes van postzegels die zullen pronken op tienduizendenhonderdduizenden kerstkaartjes in België en Europa.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM0ODQ=