Home Philanews 04-2018

De creatie is van de hand van Kris Demey, die ook instond voor de vijf uitgiften in de reeks ‘De Groote Oorlog’. Zijn ontwerp focust op herinneren wat toen was, door het contrast te tonen met vandaag. Met als centrale boodschap: nooit meer oorlog. De aandacht wordt eerst getrokken door de bijzondere kapvorm van de uitgifte en de twee klaproosvormen waarin de postzegels staan. Ook in het midden van elke postzegel komt de klaproos terug, hét herdenkingssymbool van de Eerste Wereld- oorlog. Kris Demey: “Het was een uitdruk- kelijke vraag van bpost om de klaprozen te tonen in de uitgifte. De bloemblaadjes heb ik ingevuld met beelden van toen en nu. Rond de klaprozen staat een fragment van het beroemde gedicht van de Canadese militaire arts John McCrae, die zelf tijdens de oorlog stierf. De tekst verbindt het hele verhaal van deze uitgifte.” Net als bij de reeks van De Groote Oorlog combineerde Kris verschillende beelden. “Ik wilde veel laten zien, de verschillende kanten van het verhaal tonen. Vandaar die opdeling van de postzegels in vier delen.” Nooit meer oorlog De gekozen beelden tonen boven telkens een beeld van vroeger, en eronder de situatie vandaag. Het contrast dient om de herinnering levend te houden. Kris Demey licht de selectie toe: “De foto’s van vroeger op de bovenste postzegel tonen een groep soldaten, met eronder de foto’s van de vele oorlogsgraven. Rechts zien we Tyne Cot Cemetery, de grootste Britse militaire begraafplaats van het vasteland. Het contrast tussen leven en dood is hard, maar maakt duidelijk hoeveel mensen er hier hun leven hebben gelaten.” De postzegel wordt geflankeerd door de leuze: nooit meer oorlog. Kris: “Die leuze is 100 jaar geleden ontstaan en dook toen overal op in de pers. Vandaag is ze bekend over heel de wereld.” Universeel verdriet De tweede postzegel toont bovenaan een beeld van het verwoeste Ieper. “De stad speelde een belangrijke rol in de frontoorlog aan de IJzer, en werd compleet verwoest. De beelden van vandaag tonen rechts de versteende zandzakjes van de loopgraven aan het IJzerfront, die je nog kunt bezoeken. Links heb ik gekozen voor het beroemde standbeeld van Käthe Kollwitz van het treurende ouderpaar, te zien op de Duitse militaire begraafplaats in Vladslo. Ik koos er bewust voor om ook iets van de ‘vijand’ te tonen, omdat ook langs die kant heel veel soldaten gesneuveld zijn. Soldaten van wie de ouders hetzelfde ver- driet moesten dragen als geallieerde ouders. Oorlogsleed was en is helaas universeel.” 6 DE GROOTE OORLOG : HERDENKING WO I 1914-1918 herdacht In Flanders fields the poppies blow… Gelimiteerde postzegeluitgifte 16 Op 11 november 2018 zal het exact 100 jaar geleden zijn dat er een einde kwam aan de Eerste Wereldoorlog. bpost zet dit histo- risch moment in de kijker met een speciale herdenkingsuitgifte. “In Flanders Fields” In Flanders fields the poppies blow Between the crosses, row on row, That mark our place; and in the sky The larks, still bravely singing, fly Scarce heard amid the guns below. We are the Dead. Short days ago We lived, felt dawn, saw sunset glow, Loved and were loved, and now we lie In Flanders fields. Take up our quarrel with the foe: To you from failing hands we throw The torch; be yours to hold it high. If ye break faith with us who die We shall not sleep, though poppies grow In Flanders fields. © Shutterstock

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM0ODQ=