Home Philanews 04-2018

10 RIANTE BELGISCHE HERENHUIZEN Designer Myriam Voz stond in voor de vormgeving, Guillaume Broux voor de gravures én ook voor een deel van de vormgeving. Hij licht toe hoe dat komt. “Dit thema is een eigen voorstel dat ik al enkele jaren geleden heb voorgesteld. Bij deze uitgifte is mijn inbreng groter dan gebruikelijk. Ik stond uiteraard in voor de tekeningen en de gravures, maar ik heb ook meegewerkt aan de vormgeving. De aquarelvlakken zijn namelijk van mijn hand. Ik heb ook al bij andere uitgiften de kleuren verzorgd. Ik vind het wel tof om eens iets anders te doen.” “Te veel detail bestaat niet” Guillaume is heel blij met deze uitgifte, niet in het minst door het onderwerp. “Herenhuizen lenen zich 100 procent tot graveren, dankzij de gedetailleerde architectuur. Hoe meer detail, hoe beter. Te veel detail bestaat niet, aangezien ik geen details teken die je niet kunt zien op het formaat van een postzegel.” Een van de vijf herenhuizen stelde Guillaume zelf voor. Het Musée d’Ansembourg uit Luik is het museum van Luikse meubelkunst. “Ik ken het heel goed: enerzijds door mijn vader, zelf een meubelmaker, en anderzijds omdat ik er vlakbij naar school ben geweest. Ik heb het dus heel vaak gezien, van binnen en van buiten.” Van het Brusselse Huis voor de Podiumkunsten, La Bellone, maakte hij zelf foto’s. “Het is een heel mooi gebouw in renaissancestijl met barokke elementen. Het werd in het begin van de 18 de eeuw ontworpen door de architect van veel huizen op de Grote Markt, Jan Cosyn. Vandaag is het helemaal overdekt door een glazen dak, om het te beschermen tegen het weer.” Voor de drie overige herenhuizen werkte Guillaume samen met de stadsfotogra- fen van Ieper, Namen en Gent. “Voor de foto van het Naamse herenhuis, waar vandaag het provinciebestuur zetelt, heeft de stadsfotograaf de politie gevraagd om de straat autovrij te maken. Om die foto te kunnen nemen zonder dat er auto’s voor stonden.” Spontaan en elegant Myriam Voz stond in voor de vormgeving. Ze combineerde de verschillende elemen- ten tot een geheel. Guillaume over hun samenwerking: “Myriam plaatste de tekst en de gravures in de gekleurde vormen. Voor de achtergrond maakte ze transpa- rante reproducties van mijn tekeningen.” Myriam Voz is vol lof over Guillaumes voorstel en ontwerp. “Met deze uitgifte wilden we de schoonheid van deze heren- huizen in de verf zetten. Het idee en de aanpak van Guillaume vielen meteen in de smaak, we hebben niets veranderd aan zijn voorstel. Om zijn idee vorm te geven had hij een snelle potloodschets gemaakt van de herenhuizen, met aquarelvlekken in verschillende kleuren. Het spontane van dit ontwerp heb ik gerespecteerd in de vormgeving en versterkt door te kiezen voor een lettertype dat erbij past. De kleuren van de aquarelvlekken heb ik wat intenser gemaakt, en de potloodte- kening heb ik weggeretoucheerd om er de gravures van Guillaume in te zetten. Op het blaadje voegde ik de titel in twee talen toe. De titel is opgebouwd uit twee verschillende lettertypes. Een klassiek lettertype voor ‘Herenhuizen’ en een handgeschreven voor de rest van de titel. Het eindresultaat van onze uitste- kende samenwerking is een sobere en originele uitgifte.” Riante Belgische Herenhuizen Gelimiteerde postzegeluitgifte 17 De voorlaatste uitgifte van 2018 vormt een eerbetoon aan de Bel- gische architectuur. De uitgifte ‘Riante Belgische herenhuizen’ zet vijf prachtige herenhuizen in de schijnwerpers. Opvallend: het zijn stuk voor stuk publieke gebouwen in functie. En ze sieren nu voor het eerst een postzegel. © Emiliana Cataldo

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM0ODQ=