Philanews 2024 N°3

10 Philanews Gelimiteerde uitgifte 14 keramische cement gedompeld. Daarna gaat de mal in de oven, waardoor de was wegsmelt.” Pas nadien wordt het brons in de mal gegoten: het metaal neemt de plaats in van de was. Dan moeten de gietkanalen weggeslepen worden. “Als het beeld in delen gegoten werd, moet ik de stukken aan elkaar lassen. Na al die stappen wordt het geheel gezandstraald, om het finaal te patineren en eventueel te vernissen.” De Opmars van de menselijke Waanzin Het absolute summum van zijn werk is ‘De Opmars van de menselijke Waanzin’. Dat is een meterslange stoet van bronzen beelden die slingert doorheen twee gerecupereerde oude druivenserres. “Alle grote beschavingen doorheen de tijd zijn onderling tot een akkoord gekomen om de lichttoren van de democratie af te breken. De enige ‘democraten’ die de toren te vuur en te zwaard verdedigen, zijn de gorilla’s: de meest vredelievende van alle apensoorten.” De beelden zijn soms jolig en naïef, soms ook confronterend en hard. Frantzen werkt al meer dan vijftien jaar aan deze stoet. “Ik heb nog veel ideeën voor beelden die ik aan de stoet wil toevoegen. Ik moet een drastische selectie maken om tot een krachtig en tijdloos, sprekend en toch vloeiend geheel te komen. Als er niet te veel ander werk bij komt, hoop ik binnen twee jaar klaar te zijn.” Familie van intellectuelen “Als kind had ik nooit durven dromen van deze carrière. Ik kom uit een intellectuele familie, dus was het vanzelfsprekend dat ik een wetenschappelijke richting volgde. Een goede student was ik niet, omdat het me weinig interesseerde.” Het was pas toen Tom Frantzen zich inschreef aan de kunstacademie dat hij zijn draai vond. “Ik leerde er echt tekenen en merkte al snel dat ik daar best goed in was. Mijn leraar zag mijn tekeningen en zei dat ik tekende ‘als een beeldhouwer’. Dat gaf de doorslag om na mijn humaniora beeldhouwkunst te studeren, iets waar ik nog geen moment spijt van heb.” © Dries Luyten

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM0ODQ=