PLEINEN VAN KORTRIJK 4 GELIMITEERDE POSTZEGELUITGIFTE 13 De gegraveerde uitgifte ‘Pleinen van Kortrijk’ (Promotie van de Filatelie) combineert het rijke verleden met het hedendaagse Kortrijk. De Zweedse topgraveerder Martin Mörck stond in voor de gravures. Martin Mörck werkte nauw samen met bpost designer Myriam Voz en het bpost team. “Een heel fijne samenwerking, want je voelt dat we samen tot het beste resultaat willen komen”, aldus Martin Mörck. Net een Instagramfilter bpost designer Myriam Voz bezorgde de beelden van de gebouwen aan Martin Mörck. “Ik vervaagde de achtergrond zodat de gebouwen beter uitkwamen, voor ik ze naar hem stuurde”, vertelt ze. “Ik heb alle foto’s dezelfde gele tint gegeven, alsof er een Instagramfilter over ligt. Dit brengt een gevoel van eenheid in het blaadje.” Vibreren en suggereren Op de postzegels zien we van links naar rechts het belfort, de beroemde Broeltorens, de Sint-Maartenskerk, het stadhuis en het huis van de Grootjuffrouw van het Begijnhof. De gebouwen variëren in bouwstijl, maar dat schrok Martin Mörck niet af. “Dan is het belangrijk om er één lijn in te krijgen. En ik hou van een levendige lijn”, verklapt hij. “Daarom gebruik ik maar heel zelden een lat. Een lijn moet vibreren en suggereren. Ik probeer ook details van het gebouw tot leven te brengen. Denk aan mos op de stenen, of barsten in het voegwerk. Dat zie je niet op de tekening, maar ik wil dat de kijker ze ‘voelt’”, besluit hij. Voor deze uitgifte zag hij ook nog een andere uitdaging. “De gebouwen hebben elk een andere functie en dat wilde ik op een subtiele manier overbrengen in de stijl van graveren. Moeilijk om uit te leggen hoe ik dat precies doe, maar dat gevoel gaf richting aan mijn werk.” Contrasten versterken Zoomen de postzegels in op het rijke verleden van Kortrijk, dan zet de achtergrond van het blaadje het moderne Kortrijk in de kijker. Myriam Voz: “Om een contrast te creëren met de historische gebouwen in kleur, koos ik ervoor het moderne Kortrijk te tonen in blauwtinten op het blaadje.” Oud en nieuw contrasteren ook in de lettertypes die Myriam Voz selecteerde. “Op de postzegels koos ik voor het klassieke Garamond, terwijl de titel van het blaadje in Helveticaletters is gezet, wat de moderne uitstraling van de uitgifte versterkt.” Pleinen van Kortrijk: stad in transitie
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM0ODQ=