Home Philanews 03-2020

THE ROARING TWENTIES Eva Mouton is gewoon om op klein formaat te werken. Toch zijn deze postzegels haar kleinste illustraties ooit. Eva Mouton: “Een postzegel voor je land mogen ontwerpen is een hele eer. Ik creëerde al MyStamp- postzegels voor mijn webshopbestellingen. Om mijn klanten een instant vrolijk gevoel te bezorgen, kleef ik mijn eigen postzegels op bestellingen. Dino’s en ijsjes werken altijd!” VAN HUISHOUDAPPARATUUR NAAR FLAPPER GIRLS Geen dino’s of ijsjes op deze postzegeluitgifte, maar een broodrooster, een auto en een art deco-huis. Niet enkel deze strakke designstroming uit de 20’s was innovatief, ook het uitgaansleven kende een serieu- ze boost met de populaire charleston swingdans en uitbundig dansende flapper girls. Die laatste waren zelfbewuste vrouwen, ze knipten hun haar in een korte bob en hadden lak aan de regels die op dat moment voor vrouwen golden. Allemaal thema’s die een plaatsje kregen op de uitgifte. Hoe leef je je als illustrator van 32 in een periode van 100 jaar geleden in? Eva Mouton: “Ik heb me volledig ondergedom- peld in deze periode en las zelfs een vuistdik boek van mijn peter - hij is garagist - over de ontstaans- geschiedenis van de Belgische auto. De jaren 20 waren woelige jaren waarin er veel gebeurde op politiek en economisch vlak. De vrijgevochten vrouwen van toen intrigeerden me het meest. Hun looks waren heel uitbundig met zwierige korte jurken, donker aangezette lippen en pluimen in hun haar. Ik had me toen waarschijnlijk wat mannelijker gekleed, in de wijde broeken, bretellen en een hoed die toen ook populair waren. Vrouwen hadden tijdens de oorlog veel traditioneel mannelijke jobs overgenomen en die verworven plek wilden ze niet meer afgeven. Behoorlijk stoer en bewonderenswaardig.” KADERS ROND KLEINE KUNSTWERKJES De stijl van Eva Mouton is zeer herkenbaar. “Helder, zo- wel qua lijn (dik en zwart) als inkleuring (zacht en goed doordacht). Altijd rechttoe rechtaan en uitgepuurd tot een makkelijk leesbaar beeld.” Voor dit blaadje koos ze voor een grid met kaders aan de muur. De kaders vallen net buiten de perforatie van de postzegels, omdat deze anders te druk werden. Het geheel werkte ze af met typografie die in de jaren 20 veel gebruikt werd op posters. “Ik beschouw de postzegels als kleine, op zichzelf staande kunstwerkjes. Ze verdienen dus elk hun eigen kader.” Vergeet de Swinging Sixties, de Roaring Twenties waren nog veel intrigerender. Een decennium vol veranderingen dat 100 jaar later nog steeds tot de verbeelding spreekt. Niemand beter om deze spontane periode te illustreren dan Eva Mouton, die wekelijks haar mening over onze maatschappij deelt in De Standaard. DE ROERIGE JAREN TWINTIG STRAK INGEKADERD Gelimiteerde postzegeluitgifte 15 12

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM0ODQ=