Home Philanews 03-2018
6 PREHISTORISCHE DIEREN Conz tekent voor de tweede keer voor bpost Belgische prehistorische dieren in het klein Gelimiteerde postzegeluitgifte 14 De prehistorie spreekt jong en oud tot de verbeelding. De oertijd speelt af en toe ook de hoofdrol in een postzegeluitgifte. Drie jaar geleden stonden de dino's van het Mezoïcum in het middelpunt van de belangstelling met de uitgifte ‘Geduchte dino’s’. De tien tekeningen waren van de hand van Constantijn Van Cauwenberge, beter bekend als striptekenaar Conz. Voor deze nieuwe bpost uitgifte maakte hij vijf tekeningen van prehistorische dieren die in onze contreien hebben geleefd. Conz kreeg voor de creatie carte blanche. “Bij de uitgifte over dinosauriërs maakte ik enkel de 10 tekeningen. De vormgeving was in handen van bpost designer Myriam Voz. Deze keer deed ik alles zelf: het ontwerp van het vel, de tekeningen, de indeling. Ik vond het een hele eer om dit te mogen doen.” “Er zijn vijf verschillende beelden op de postzegels te zien, aangevuld met een zesde, groter beeld op het vel. In samenspraak met bpost heb ik gekozen voor dieren die in deze regio voorkwamen, ‘Bel- gische’ dieren zeg maar (lacht). Van zodra ik wist welke dieren aan bod zouden komen, begon het proces van schetsen. Ik probeerde verschillende poses en puzzelde zo de ideale uitgifte bij elkaar.” Tot in de details “Bij het tekenen van dieren kwam veel opzoekwerk kijken om mijn werk zo nauwkeurig mogelijk te maken. Bij uitge- storven soorten heb je enkel wetenschappelijke werken als basis. Online vond ik veel informatie over spier- en skeletreconstructies. Ook het Natuurhistorisch Museum heeft me extra documentatiema- teriaal bezorgd. Dat deed het museum al voor de uitgifte met de dino’s. Ik legde de experts van het museum ook mijn uiteindelijke schetsen voor. Zo kwam ik te weten dat bepaalde zaken toch niet helemaal klopten: het uiteinde van de slurf van de mammoet moest ik nog aanpassen, maar ook de vinnen van de mosasaurus stonden verkeerd. Die had ik naar onderen gericht, maar die moeten naar boven staan.” “Oorspronkelijk koos ik voor een sneeuwachtergrond, maar – zo blijkt – waren er in de ijstijd ook gewoon dooiperiodes. Dan kreeg je een toendra-achtig landschap. Daar heb ik me in verdiept en verschillende achtergronden gecreëerd. Ik tekende ze zonder dieren. Later plaatste ik landschap en dieren digitaal samen, zodat ik ze gemakkelijker kon bewerken. Zo staat enkel de mammoet nog op een sneeuwtapijt. De andere dieren plaatste ik in de lucht, onder water of in een ontdooid toendralandschap.” Conz legde zijn schetsen voor aan de experten van het Natuurhistorisch Museum. Zo kwam hij te weten dat hij vinnen van de mosasaurus verkeerd had getekend: naar onder in plaats naar boven. © David Samyn
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM0ODQ=