Home Philanews 03-2018
4 PLEINEN VAN NAMEN Klassieke uitstraling De vormgeving van deze uitgifte is van de hand van Myriam Voz, Guillaume Broux stond in voor het graveerwerk. Myriam Voz: “De opbouw van deze uitgifte rond Namen ligt in de lijn van de vorige edities en lijkt nog het meest op die van Gent, waar we gebouwen langs verschillende pleinen toonden. Dezelfde postzegel- formaten keren terug, ook het klassieke lettertype is herkenbaar en komt net als vorige keren uit de Garamond-familie. Het blaadje heb ik omrand met een witte kader. Zo krijg je het effect van een foto. De achtergrondfoto heb ik verzacht met blauwtinten om de achtergrond te harmoniseren en de verscheidenheid aan postzegels te benadrukken.” Retoucheren De selectie van de af te beelden plaatsen gebeurde in samenspraak met de stad, die ook het merendeel van het beeldmateriaal aanleverde. Drie van de afgebeelde gebou- wen en het standbeeld zijn zichtbaar vanaf de Place d’Armes: het belfort, het theater van Namen en het congrespaleis. Op de postzegels komen de eyecatchers volledig tot hun recht, in de realiteit is dat vaak anders. Myriam Voz: “Ik heb wel wat werk gehad met het bewerken van de foto’s. Enkel de foto’s van het standbeeld met de engel en met het belfort kon ik quasi direct gebruiken. Bij de overige drie kwam er retouchewerk aan te pas. De Saint-Aubankathedraal, bijvoorbeeld, wordt omringd door een parking die altijd vol staat met wagens. Het zicht op de gevel van het theater van Namen wordt geblok- keerd door terrassen en parasols. Ik moest dus ontbrekende stukjes invullen met ander beeldmateriaal. Om alles juist te krijgen kon ik rekenen op het advies van Guillaume Broux, die veel kennis heeft van architec- tuur en perspectief. Ik hoop dat onze samenwerking een waardige uitgifte in deze prestigieuze reeks heeft opgeleverd.” Elke steen gegraveerd Graveerder Guillaume Broux is enthousiast over deze uitgifte. “Het zijn vijf mooie onderwerpen om te graveren. Vooral de drie onderaan zijn mijn favorieten. Er zijn heel veel details die zich lenen tot graveren. Bij de kathedraal is dat het meest uitgesproken waardoor ik kon werken met veel contrast. Ook het theater vond ik een heel mooi gebouw. Van het belfort heb ik elke steen gegraveerd omdat er verder weinig archi- tecturale elementen te zien zijn waarmee ik aan de slag kon. Als je het belfort van heel dichtbij bestudeert, merk je de variëteit in natuursteen pas goed op. Die verschillende vormen en groottes lieten mij toe om er een aantrekkelijke gravure van te maken. Het meeste werk heb ik gestoken in de gravures voor de drie onderste postzegels en van het belfort. Die van het standbeeld ging heel vlot door de aard en de vorm van het object.” Promotie van de Filatelie Pleinen van Namen Gelimiteerde postzegeluitgifte 13 Namen, de stad aan de oever van Samber en Maas, is vandaag de hoofdstad van het Waals gewest en van de gelijknamige provincie. Namen is dankzij haar ligging altijd een belangrijk regionaal geloofs- en handelscentrum geweest. De vele historische gebouwen in het centrum vormen daarvan de stille getuigen. Inspiratie genoeg dus voor een hoofdrol in de reeks ‘Promotie van de Filatelie’ die onder- tussen acht jaar pleinen van Belgische steden in de kijker zet. Op deze postzegel uit 1939 zie je het belfort van Namen. Het verscheen in een uitgiftereeks met 8 belforten, ten voordele van tuberculosebstrijding. © shutterstock
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM0ODQ=