14 GELIMITEERDE POSTZEGELUITGIFTE 12 RAOUL SERVAIS, PIONIER VAN DE BELGISCHE ANIMATIEFILM Hoe kies je de juiste beelden uit een oeuvre van maar liefst 16 kortfilms en een langspeelfilm? Dat was de uitdaging voor de Raoul Servais Collection. Muriel Dubrulle: “Deze uitgifte is de eerste over het werk van Raoul Servais en een mooie bekroning.” “Voor ons was het belangrijk dat we konden tonen waar Raoul Servais voor stond. Zo kwamen we tot vijf referentiewerken die de verschillende aspecten uit zijn oeuvre belichten: zijn maatschappelijk engagement – als kind dat getraumatiseerd uit de oorlog kwam heeft hij altijd een stem proberen geven aan de verschoppelingen in de maatschappij –, zijn zin voor experiment en innovatie en de diversiteit in stijlen, want bij hem primeerde inhoud boven vorm.” De diversiteit aan stijlen vormde een uitdaging voor ontwerper Gert Dooreman om er een harmonieus geheel van te maken. Maar toch was hij heel blij met deze opdracht, vertelt hij. “Ik heb ooit één jaar animatie gestudeerd aan de Kunstacademie van Gent. Ik heb zelf geen les van hem gehad, maar ik zag hem wel aan het werk met de laatstejaars. Voor ons groentjes in het eerste jaar kwam hij zelfs intimiderend over. Na dat jaar begreep ik dat animatie niets voor mij was, ik heb er het geduld niet voor. Maar ik heb enorm veel respect voor het werk van Servais dat ik in die periode – eind jaren 70 – leerde kennen. Ik heb dus wel affiniteit met de inhoud, waardoor de creatie van de uitgifte bijna als vanzelf ging.” De imposante, fysieke uitstraling van Servais, in combinatie met het arbeidsintensieve karakter van animatie, voelen we in de portretfoto die Gert Dooreman koos voor het blaadje. “Badend in een blauwe gloed, alsof we in een donkere kamer zitten. Hij staat er alleen op, een illustratie van zijn pionierschap. Zeker op het vlak van live action animatie heeft hij de bakens verzet.” Dit was lang voor de ontwikkeling van de digitale cinema. Voor Gert Dooreman was het zoeken naar een evenwicht tussen alle elementen, zonder dat ze met elkaar vloeken. “Ook al is het onmogelijk om een film te vatten in één plaatje, schetst het totaal wel een beeld van zijn werk.” De beelden moest hij wel nog bewerken om ze leesbaar en scherp te krijgen op het kleine formaat van de postzegel. “Uiteraard met respect voor het origineel.” De plaatsing van de postzegels gebeurde niet lukraak. “De diagonalen die je ziet in de foto trok ik door in de plaatsing van de postzegels en de diagonaal geplaatste tekst. Zo zorgde ik ervoor dat alles mooi met elkaar in verband stond. Het gekozen lettertype, Wolpe Pegasus, bestaat sinds midden vorige eeuw. Voor zo’n ontwerp zou ik nooit een lettertype kiezen dat pas kort bestaat. Er zit iets puntigs in dat ik ook terugzie op de stilstaande beelden.” © Raoul Servais Collection Eerbetoon aan grootmeester van de animatie Met een speciale uitgifte zet bpost dit jaar Raoul Servais in de kijker, die op 17 maart van dit jaar overleed. Hij werd terecht omschreven als de pionier van de Belgische animatiefilm. Hij was het creatieve brein achter innovatieve technieken, won internationaal vele prijzen met zijn films en richtte in 1967 de eerste animatie-opleiding in België op.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM0ODQ=