Philanews 2022 N°2

14 Teamspirit in Belgische sportwereld gevierd GELIMITEERDE POSTZEGELUITGIFTE 13 Davy Denduyver is een grafisch ontwerper en art director uit Brugge. Zijn werk is sterk beïnvloed door zijn eigen interesses en leefwereld waarin muziek, sneakers en streetwear centraal staan. Hij ontwikkelde de voorbije jaren een geheel eigen stijl die hem typeert, en die vaak tegen de heilige huisjes van het klassieke grafisch ontwerp schopt. Davy: “Toen ik gevraagd werd om een postzegel te ontwerpen, was mijn eerste reactie: ‘Holy shit!’ Ik had er zelfs nooit bij stilgestaan dat het een opdracht voor mij kon zijn. In dat opzicht was het echt de droomopdracht waarvan ik het bestaan niet afwist. Dat ik dan ook nog eens écht mijn ding kon doen, was een zalige extra.” Jaren 90 grunge als inspiratie Voor de opdracht was er maar één vereiste: het thema teamsport. “Ik vertrok vanuit een gevoel van nostalgie dat een postzegel bij me oproept. Vandaar het grungy sfeertje uit mijn eigen jeugd.” Breed thema op een kleine oppervlakte De grote uitdaging zat erin om verschillende elementen met elkaar te combineren. “Verschillende sporten, mannen- en vrouwenploegen, een aantal Belgische sporten die in de lift zitten, het gevoel van een gemeenschappelijke teamspirit … Dat vat je niet zomaar in één beeld.” Ook het kleine formaat stelde Davy voor een uitdaging, want zijn werk is normaal te zien op posters en ander, groter drukwerk. Om alle elementen te verenigen, besliste hij al snel het thema over twee postzegels te splitsen. “De eerste postzegel is een abstracte, chaotische weergave van een heleboel sporten samen. Net omdat er zoveel elementen overlappen, vormt het beeld één geheel. Het andere beeld verenigt datgene wat alle sporten gemeenschappelijk hebben, namelijk die teamspirit. De ronde vormen van de ballen en het wiel zijn heel dankbaar als symbool voor de verbondenheid die centraal staat.” De scanner als belangrijkste tool In de meeste van zijn ontwerpen combineert hij digitale en analoge elementen tot één geheel. “Ook voor dit project ben ik zo te werk gegaan. Ik ben begonnen met alles digitaal samen te stellen met foto’s van objecten en figuren. Op die compositie tekende ik, waarna ik alles onder de scanner stak, afdrukte en opnieuw begon. Dat proces heb ik héél vaak herhaald, tot ik tot het uiteindelijke ontwerp kwam. Ook de achtergrond van het vel is op deze manier gemaakt. Het is een foto die ik meer dan 20 keer heb gescand, tot de kwaliteit eigenlijk zo ‘slecht’ is dat je het beeld niet meer herkent.” DIY-stijl met roots in de punkscene Door deze manier van werken, neemt het ontwerpproces vaak onverwachte wendingen. “Ik weet nooit helemaal zeker waar ik ga uitkomen. Dat die DIY-stijl al mijn werk domineert, komt vooral omdat ik een achtergrond heb in de punkscene. Ik maakte magazines nog voor ik wist wat Photoshop was, in een copycenter en met een schaar en lijm.” TOGETHER WE WN! © Shutterstock

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM0ODQ=