Home Philanews 02-2018

6 BRUGGEN De jaarlijks terugkerende EUROPA-uitgifte, een initiatief van PostEurop, kreeg dit jaar als thema ‘bruggen’. Erna was het de beurt aan elk van de aangesloten landen en regio’s om dit architecturale thema tot zijn recht te laten komen. bpost koos voor een ingenieuze benadering, in combinatie met een gravure. bpost designer Myriam Voz stond voor een uitdaging. “We hadden drie mogelijk- heden om dit onderwerp uit te werken. We konden kiezen om de oudste brug uit Vlaanderen en de oudste brug uit Wallonië te tonen, ofwel om het beeld van de modernste brug te combineren met de oudste, of ten slotte om één en dezelfde brug op twee verschillende manieren af te beelden op de twee postzegels van het blaadje. Ik deed wat oefeningen op de drie pistes en al snel ging de voorkeur naar de laatste optie.” “We kozen voor de Pont des Trous (Gatenbrug) in Doornik, een versterkte middeleeuwse waterpoort op de Schelde en een van de oudste nog bestaande Nieuwe EUROPA-uitgifte Een magische brug Gelimiteerde postzegeluitgifte 9 exemplaren in Europa. Het bijzondere aan deze brug is het feit dat de twee zijden van de brug er anders uit zien: de torens zijn plat richting stad en afgerond aan de buitenkant. Naargelang het perspectief lijkt het dus of je met twee verschillende bruggen te maken hebt. Dat leidde tot het idee om die twee verschillende kanten samen te brengen in één beeld. Een inge- nieus concept maar technisch wel moeilijk om te realiseren. Op het postzegelblaadje correspondeert de rechterpostzegel met de werkelijkheid van de foto, de linker- postzegel toont de achterkant van de brug. Om van die twee verschillende delen één geloofwaardig geheel te maken, heb ik heel wat digitale trucjes moeten uithalen. Maar het werkt wel, vind ik.” Details mooi weergeven Guillaume Broux: “De bestaande gra- vure op de linkse postzegel heb ik eerst hertekend omdat ze te gedetailleerd was voor postzegelformaat. Op de foto van de rechtse postzegel heb ik een gravure getekend. Een brug als deze leent zich hier goed voor, omdat er veel details te zien zijn. Bij een hedendaagse brug is dat veel minder het geval. Dat weet ik uit ervaring door een Luxemburgse uitgifte waarvoor ik drie bruggen moest graveren. Een van die drie bruggen was heel modern. Tech- nisch gemakkelijk om uit te voeren, maar bij gravures kies ik niet voor het gemak. Ik ga net op zoek naar details met een extra moeilijkheidsgraad. Die details mooi weergeven in een gravure vormt voor mij de uitdaging.” Tinten blauw De sfeer van het postzegelblaadje baadt in een magische sfeer. Myriam Voz: “Op het blaadje heb ik gespeeld met verschil- lende tinten blauw voor het water en de lucht, die het grootste deel van het beeld uitmaken. De basisfoto was op zich grijsachtig, daarom heb ik de helderheid en de saturatie van het beeld op zo’n manier bewerkt dat er een magische sfeer ontstond. De achtergrond lijkt wel verguld. Om de aandacht volop naar het beeld van de brug te trekken, koos ik voor de naam een eenvoudig lettertype in het lichtblauw om het contrast met de blauwe achter- grond niet te groot te maken.” In deze schijnbaar eenvoudige uitgifte kroop heel wat denkwerk en technische vaardigheid, maar het resultaat mag er zijn. Aan u om te oordelen tijdens de jaarlijkse EUROPA- wedstrijd, georganiseerd door PostEurop.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM0ODQ=