Home Philanews 02-2018

12 VERNIEUWD AFRICAMUSEUM Vernieuwd AfricaMuseum opent de deuren Gelimiteerde postzegeluitgifte 11 Ontdek (opnieuw) de collectie Het vernieuwde museum opent in 2018 de deuren. De openingstentoonstel- ling is de nieuwe voorstel- ling van de immense permanente collectie. Ook mensen die vroeger langsgekomen zijn, zullen veel nieuws ontdekken aangezien er veel meer te zien zal zijn van de collectie dan vroeger. Over een paar jaar wordt ook een programma van tijdelijke tentoonstellingen ontwikkeld. Meer info op www.africamuseum.be . Na jaren van ingrijpende renovatiewerken opent het AfricaMuseum dit jaar opnieuw de deuren voor het grote publiek. De hele aanpak heeft als ambitie om hét referentiemuseum voor deze Afrikaanse regio te blijven. bpost onderstreept deze vernieuwing met een bijzondere postzegeluitgifte. kunst, de microscopisch kleine parasiet rechtsboven staat voor de natuur en de biodiversiteit van het continent, de postzegel links onderaan staat symbool voor de pijler die het dagelijks leven in de kijker zet, en de postzegel rechts onderaan met het mineraal staat voor de pijler ‘Afrika als bron’.” Luc slaagde er ook in een stukje van het nieuwe museum- gedeelte te tonen. “Op de middelste postzegel zien we het nieuwe museumgedeelte, in combinatie met het bestaande gebouw. De foto werd speciaal genomen voor deze uitgifte. Ik had een beeld gevraagd waarop je de twee gebouwen kunt zien. Een ander aspect dat het vernieuwde museum typeert is de minutieuze restauratie, onder andere van de originele wand- en plafond- schilderingen. Daarom koos ik voor een plafondschildering als achtergrond op het blaadje. Bij de compositie had ik geluk dat ‘Africa’ uit vijf verschillende letters bestaat, waardoor ik op elke postzegel kon spelen met de nieuwe huisstijl. Nu springt De uitdaging om de vernieuwde museumwerking op een post- zegelblaadje te tonen lag in de handen van grafisch vormgever Luc Derycke. Hij werkte zich vorig jaar al in de materie in met de uitgifte over de ‘Maskers van Tervuren’. “Ik kreeg de vraag van bpost om een postzegel- uitgifte te ontwerpen over een nieuw museum dat er nog niet is. Moeilijke opdracht, dus. De nieuwe, grafische huisstijl was ondertussen bepaald door het museum en het nieuwe beleids- plan over de museale werking stond al goed in de steigers. Het museum zelf was nog een bouwwerf, maar ik kon wel aan de slag.” Oud en nieuw gecombineerd Het werd een conceptuele uit- gifte die oud en nieuw verbindt op een open en uitnodigende manier. “Vier van de vijf post- zegels heb ik gedestilleerd uit de thematische pijlers waarrond de vernieuwde museumwerking wordt opgebouwd. Linksboven zien we een beeld dat staat voor Centraal-Afrika en zijn geschiedenis, met ook aandacht voor hedendaagse Afrikaanse er per postzegel één letter uit. Het blauw van de huisstijl valt ook op. Je voelt dat die kleur heel precies is gekozen in haar neutrale karakter ten opzichte van Afrika. Net daarom verbindt het blauw onze twee werelden, die op gelijke voet staan.” Afrikaans diptiek De aandachtige kijker zal opmerken dat het perforatie- schema bijna hetzelfde is als dat van ‘Maskers van Tervuren’. Een bewuste keuze. “Je kunt beide uitgiften beschouwen als een diptiek. Ik vind het fantastisch dat je als designer nu ook het perforatieschema creatief kunt gebruiken. Hoe meer vrijheid als ontwerper, hoe interessanter het werk. Aan het einde wil ik het effect creëren alsof mijn ontwerpen altijd al hebben bestaan, door te zoeken naar een symbolische en grafische logica. Een postzegel moet vanzelfsprekend lijken en iets natuurlijk uitstralen.”

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM0ODQ=