Philanews 2025 N°1

Postzegels a. Verminderde ongelijkheid b. Leven op land / Klimaatactie c. Industrie, innovatie en infrastructuur d. Verantwoorde consumptie en productie / Geen honger e. Fatsoenlijk werk en economische groei / Kwaliteitsonderwijs f. Leven onder water / Schoon water en sanitaire voorzieningen g. Betaalbare en schone energie / duurzame steden en gemeenschappen h. Goede gezondheid en welzijn i. Geen armoede / gendergelijkheid j. Vrede, gerechtigheid en sterke instellingen Blaadje Blauwe achtergrond met bloemen Lay-out Myriam Voz Waarde van de postzegels 1 NAT Prijs van het blaadje € 14,90 Formaat van de postzegels a, c, h, j: 24mm x 27,66mm b, d, e, f, g, i: 48mm x 27,66mm Formaat van het blaadje 136mm x 150mm. Blaadje met afgeronde hoeken. Indeling van het blaadje 10 postzegels Oplage 74.997 blaadjes Papier gegomd wit FSC Tanding 11 1/2 Drukprocedé offset Repro - druk bpost Philately & Stamps Printing Het ontstaan van de Smurfen We spraken met Philippe Glorieux, Chief Marketing Officer van IMPS The Smurfs. Het bedrijf achter de Smurfen, zeg maar. Hij vertelde ons hoe de Smurfen het levenslicht zagen: “Peyo was in de jaren 50 op zoek naar een secundair personage in zijn stripreeks Johan en Pirrewiet”. Peyo is het pseudoniem van striptekenaar Pierre Culliford. Toen Peyo tijdens een uitje met collega-stripscenarist André Franquin wilde vragen om het zoutvat aan te geven, kon hij niet op het woord komen. “Passe-moi le schtroumpf” werd het. “Tiens, voilà ton schtroumpf” antwoordde Franquin. Zo ontstond de Smurfentaal. In 1958 gebruikte Peyo die taal voor het eerst, in het Johan en Pirrewiet-album “De fluit met zes Smurfen”. En het dwergenvolkje was geboren! Boegbeeld van sociaal engagement De Smurfen sloegen aan en werden een aparte stripreeks. “Peyo's belangrijkste doel was om kinderen en volwassenen te laten lachen in een specifiek universum”, vertelt Philippe Glorieux. Maar de Smurfen droegen toch ook duidelijke waarden uit: “Wederzijdse hulp, solidariteit, eerlijkheid, respect voor de natuur, geloof in de toekomst …”. Daardoor groeiden de Smurfen uit tot een symbool voor sociaal engagement. In 2017 werden de Smurfen de trotse ambassadeurs van de 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties. Campagnes als “Kleine Smurfen, Grote Doelen” en “Denk Blauw, Denk Smurf” werden een succes, waardoor ze nog minstens tot 2030 ambassadeurs mogen blijven. Op de postzegeluitgifte tonen de Smurfen ons dan ook hoe we kunnen bijdragen (of bijsmurfen?) aan een betere wereld. Ontwerpster Myriam Voz verwerkte de Duurzame Ontwikkelingsdoelen in een uniek blaadje van 10 postzegels. De toekomst van de Smurfen Van een nederig Belgisch stripalbum tot een wereldwijd fenomeen: zo kan je de Smurfen het best beschrijven. Vandaag vind je meer dan 300 albums in meer dan 90 landen. “De Smurfen zijn in meer dan 55 talen vertaald. Zo denkt elke kleine Spanjaard dus dat ‘Los Pitufos’ uit Spanje komen”, lacht Glorieux. Maar de Smurfen schopten het ook tot op het kleine én grote scherm, met verschillende tekenfilmreeksen en langspeelfilms. Met meer dan 14 miljoen volgers op Facebook en pretparken in China, Rusland en de Verenigde Arabische Emiraten groeit het verhaal van de Smurfen nog elke dag. Ze mogen dan wel 66 jaar oud zijn, maar de Smurfen hebben hun laatste woord nog niet gesmurft! J Samen smurfen voor een betere wereld Thema Wist je dat de Smurfen zich inzetten voor een betere wereld? Ze zijn de trotse ambassadeurs van de 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties. Op postzegel tonen ze ons hoe we allen kunnen bijdragen aan een betere wereld. 9 Voorverkoop Zaterdag 25 januari 2025 in Oud-Heverlee Afstempeling uitgiftedatum Maandag 27 januari 2025 in de Philaboetiek Brussel Code: 32477 Uitgiftedatum 27/01/2025

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM0ODQ=