Op 12 februari 1925 vertrok Thieffry met zijn dream team richting Leopoldstad. “Léopold Roger was een gedegen piloot, Joseph De Bruycker een ervaren mecanicien. Thieffry maakte een contract met hen waarin gestipuleerd stond dat hij de leiding had.” Pech onderweg Het vliegtuig, een Handley Page W.8f, maakte deel uit van zes toestellen die Sabena in Congo zou inzetten voor de uitbouw van haar interne luchtlijnen. Ter voorbereiding van de lange afstand werd de O-BAHO uitgerust met extra brandstoftanks en geavanceerde navigatie-instrumenten. Toch verliep de vlucht allesbehalve probleemloos. De bemanning moest door technische problemen en weersomstandigheden maar liefst vijf noodlandingen maken. Uiteindelijk landde de O-BAHO “Prinses Marie-José” pas op 3 april 1925 in Leopoldstad. 44 dagen later dan gepland. Maar de drie bemanningsleden werden toch als helden onthaald. Léopold Roger bleef zelfs in Congo, toen Thieffry en De Bruycker per pakketboot terugkeerden naar Antwerpen. Tien jaar later zou Sabena de eerste regelmatige luchtverbinding tussen Brussel en Leopoldstad tot stand brengen. Een enkele reis richting geschiedenisboeken “Die eerste vlucht was baanbrekend”, stelt Van der Haegen. “Groot-Brittannië en Frankrijk hadden al geslaagde langeafstandsvluchten gedaan op het Afrikaanse continent. Maar nog niemand was erin geslaagd om over de Sahara te vliegen. Thieffry en zijn bemanning waren pioniers … al duurde de onderneming dus wel 51 dagen.” “De weerklank na de succesvolle vlucht was enorm groot. Frankrijk was door de ‘kleine Belgen’ voorbijgestoken. Ook voor het Britse Handley Page en het Belgische SABCA, dat de Britse Handley Page-toestellen in België monteerde, was de reis een zeer effectieve publiciteit.” Reden genoeg dus om een postzegelvel te wijden aan die legendarische Belgische stuntvlucht. Op de postzegel zie je de Handley Page W.8f en de portretten van Edmond Thieffry, Joseph De Bruycker en Léopold Roger. J Postzegel Compositie met het vliegtuig ‘Prinses Marie-José’ waarmee de reis werd gemaakt, gecombineerd met het portret van piloot Edmond Thieffry met mecanicien Joseph De Bruycker en copiloot Léopold Roger. © Portret: postkaartfirma C.D. te Brussel Vel De kaart van de route die werd gevolgd, van Brussel tot Leopoldstad (het huidige Kinshasa), gecombineerd met een beeld van het vliegtuig 'Prinses Marie-José'. © “L’épopée de l’air au Congo” (Het luchtepos in Congo), boek van José HENIN Lay-out Myriam Voz Waarde van de postzegel 1 WORLD Prijs van het vel € 15,00 Formaat van de postzegel 50mm x 30mm Formaat van het vel 147mm x 174mm Indeling van het vel 5 postzegels Oplage 14.010 vellen Papier gegomd wit FSC Tanding 11 1/2 Drukprocedé offset Repro - druk bpost Philately & Stamps Printing Thema Donderdag 12 februari 1925, om vijf voor acht 's ochtends, vertrokken Edmond Thieffry, Léopold Roger en Joseph De Bruycker voor de eerste vlucht naar Congo met hun vliegtuig Princesse Marie-José. Op 3 april komen ze aan in Leopoldstad. Deze postzegeluitgifte brengt hulde aan de pioniers van de luchtvaart. 11 Code: 32478 Voorverkoop Zaterdag 25 januari 2025 in Oud-Heverlee Afstempeling uitgiftedatum Maandag 27 januari 2025 in de Philaboetiek Brussel Uitgiftedatum 27/01/2025 100 jaar eerste vlucht naar Congo
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM0ODQ=