Philanews 2024 N°1

Belgische iconische motoren Thema Na de Belgische iconische auto’s is het de beurt aan de motoren. Ons land produceerde heel wat prachtige modellen en vijf ervan prijken op een postzegel. Uitgiftedatum 22/01/2024 België was jarenlang dé bakermat voor de motorsport. Het verwondert dan ook niet dat, toen de motorcross is ontstaan na de Tweede Wereldoorlog, ons land al snel een leidende rol nam. Ons land telt de meeste wereldkampioenen motorcross in de geschiedenis van de sport. Maar ook de motoren zelf kwamen uit ons land. “Minerva en FN waren in die tijd zeer belangrijke merken voor motoren”, vertelt Leo Van Hoorick, de curator van Autoworld. “De vraag naar motoren was in het begin van de jaren 1900 zelfs zo groot, dat de productie van auto’s bij sommige fabrikanten werd stilgelegd.” Het succes van motoren moet je niet ver zoeken. “In die tijd waren auto’s enkel voor de happy few. Motoren waren het betaalbaardere alternatief”, gaat Van Hoorick verder. “De nadruk van de Belgische motorbouwers lag op de mechaniek. Die was enorm vooruitstrevend.” De motor van Boudewijn Linksboven op het blaadje zie je de FN viercilinder viertakt uit 1912. Daarnaast zie je een Piedboeuf, een brommer met een eencilinder motor met riemaandrijving. De volgende in rij is een elektrische motor van Socovel, gebouwd tijdens de Tweede Wereldoorlog en waarmee je 40 kilometer kon rijden. Links daaronder zie je een bijzondere motor: een Gillet Sport. “Met deze motor heeft vliegenier Robert Fabry een tocht van 20.000 kilometer gemaakt, door de Sahara, om landingsplaatsen te zoeken voor vliegtuigen op weg van België naar de toenmalige kolonie.” De laatste is de Sarolea, internationaal de bekendste. Klein weetje: deze motor behoorde toe aan koning Boudewijn, die zoals de meeste leden van de koninklijke familie een passie had voor alles wat wielen had. Op de achtergrond van het blaadje zie je het circuit van Mettet, in de provincie Namen. Daar werd in 1927 voor het eerst een snelheidswedstrijd georganiseerd en is een van de bekendste racecircuits van ons land. “Ik heb het blaadje zo vormgegeven dat de motor rechtsonder lijkt deel te nemen aan de race”, legt bpost designer Geert Wille uit. “Dat was ook zo bij de speciale uitgifte over Belgische iconische auto’s van vorig jaar”, gaat hij verder. “Dit is het vervolg daarop. Daarom hebben de twee blaadjes een heel gelijkaardige opmaak.” Belgische motoren vandaag Vandaag worden er geen motoren meer geproduceerd in België. “Na de Tweede Wereldoorlog is de productie in ons land, maar ook in veel andere Europese landen, stilgevallen”, vertelt Leo nog. “We konden niet meer concurreren met de opkomende, goedkopere producenten in Japan.” Postzegels a. FN 4 Cylinder 1912 b. Piedboeuf 1903 c. Elektrische Socovel 1941 d. Gillet Sport 'Tour du monde' Lt Fabry 1926 e. Sarolea Atlantic 1955 Foto's: © Autoworld, Brussel Blaadje: Historische foto van een race op het Circuit Jules Tacheny te Mettet © Circuit Jules Tacheny Mettet Lay-out: Geert Wille Waarde van de postzegels: Prijs van het blaadje: € 14,30 Formaat van de postzegels: 55,32mm x 40,20mm Formaat van het blaadje: 222mm x 148mm Indeling van het blaadje: 5 postzegels Oplage: 35147 blaadjes Papier: gegomd wit FSC Tanding: 11 1/2 Drukprocedé: offset Repro - druk: bpost Philately & Stamps Printing Code: 32317 Voorverkoop Zaterdag 20 januari 2024 in Charleroi. Afstempeling uitgiftedatum Maandag 22 januari 2024 in de Filaboetiek Brussel. J 5

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM0ODQ=