“Vanaf de jaren 80 tot begin de jaren 90 beleefde hedendaagse dans een echte boom in Vlaanderen. Met nieuwe makers als Anne Teresa De Keersmaeker, Wim Vandekeybus, Jan Fabre, Meg Stuart en ikzelf. Wat we deden viel op en trok snel de aandacht, ook internationaal. Terwijl we als jonge choreografen helemaal niet die brandende ambitie hadden om zo groot te worden. We wilden vooral een persoonlijke taal ontwikkelen om verhalen te vertellen en toevallig was ons medium van keuze dans.” Sleutelfiguur Vandaag is het evident dat de choreograaf samen met de dansers een voorstelling creëert, maar dat was allesbehalve het geval voor de opkomst van de Vlaamse Golf. “In Vlaanderen kenden we enkel klassieke gezelschappen, zoals het Ballet van Vlaanderen of Maurice Béjart. Maar toen ontketende de Duitse danseres en choreografe Pina Bausch een revolutie in de danswereld. Haar invloed kan je niet onderschatten, tot vandaag inspireert zij makers.” Dans toegankelijker maken De aanpak van Pina Bausch had een fundamentele impact op de keuzes van Platel. “Haar voorstellingen gaven je het gevoel dat eender wie op scène kon staan. De dansers waren geen pure uitvoerders, hun persoonlijkheid speelde een rol in de voorstelling. Ze maakte dans veel toegankelijker door de grote herkenbaarheid in de bewegingen en de intieme band die je als kijker kreeg met de dansers. Dàt wilden wij als jonge makers ook realiseren: dans toegankelijker en inclusiever maken.” En dat lukte. In de jaren 80 en 90 werkten ze samen met vernieuwende theaterhuizen, wat leidde tot multidisciplinaire kunstenfestivals en mengvormen van theater en dans. Hij kijkt er met een warm gevoel op terug: “Zo werd hedendaagse dans geïntroduceerd bij heel veel nieuwe – vooral jonge – mensen.” Diversiteit troef In de voorstellingen van Platel valt de grote diversiteit aan thema’s en aan dansers op. “Dans is een makkelijk medium om mensen samen te brengen, want taal vormt geen barrière. Diversiteit op de scène vind ik trouwens een must: als je iets wil vertellen over de wereld, dan moet je die ook tonen.” Dertig jaar geleden waren diversiteit en inclusie geen maatschappelijke thema’s zoals vandaag, toch vormde zijn aanpak nooit een discussiepunt bij het publiek. “In recensies kwam dit nooit expliciet ter sprake. Zo zou het altijd moeten zijn: een evidente, logische keuze.” Hedendaagse dans: Een Belgische choreografie Thema België blinkt uit in de hedendaagse dans. Verschillende choreografen en gezelschappen hebben een uitstekende reputatie, zowel nationaal als internationaal. Vijf postzegels tonen de rijkheid van deze dansstijl. Uitgiftedatum 02/04/2024 Postzegels: a. Anne Teresa De Keersmaeker / Foto: Herman Sorgeloos / beeld uit "Fase. Four movements to the music of Steve Reich" b. Compagnie Michèle Noiret / Foto: Sergine Laloux c. Sidi Larbi Cherkaoui / Foto: Riccardo Musacchio & Flavio Ianniello / beeld uit ''Sutra'' d. Compagnie Mossoux-Bonté / Foto: Jean-Luc Tanghe e. Alain Platel / Foto: Chris Van der Burght / beeld uit ''Out of context - for Pina'' (2010) Blaadje: Weergave van een dansvloer Lay-out: Geert Wille Waarde van de postzegels: Prijs van het blaadje: € 13,30 Formaat van de postzegels: a, c : 30mm x 40mm – b, d, e : 40mm x 30mm Formaat van het blaadje: 20mm x 148mm Indeling van het blaadje: 5 postzegels Oplage: 35147 blaadjes Papier: gegomd wit FSC Tanding: 11 1/2 Drukprocedé: offset Repro - druk: bpost Philately & Stamps Printing Code: 32323 J 21 Voorverkoop Vrijdag 29 en zaterdag 30 maart 2024 in Antwerpen. Afstempeling uitgiftedatum Dinsdag 2 april 2024 in de Filaboetiek Brussel.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM0ODQ=