Chantal Kesteloot (60) Historica bij CegeSoma. Coördineert onder andere de website www.belgiumwwii.be/nl/ die de geschiedenis van WOII op een erg toegankelijke manier, zowel visueel als tekstueel, bij een breed publiek brengt. Wat is er voor jou belangrijk? “Ik vind het belangrijk dat we rekening houden met wat er vandaag speelt in de maatschappij. Hoe we een historische gebeurtenis voorstellen, bekijken we vandaag anders dan vroeger. Mijn visie zorgde meteen voor discussie bij de eerste vergadering waaraan ik deelnam in 2003 (lacht). Aanleiding was de invulling van de uitgifte over 175 jaar België. Enkele meer traditionele commissieleden wilden die ophangen aan de monarchie, maar die focus vond ik veel te beperkt. Op 175 jaar tijd was er wel meer gebeurd dat België vormgegeven had: de evolutie van het onderwijs, de sociale vooruitgang, de twee wereldoorlogen, de industrialisering, … Ik heb ze uiteindelijk toch kunnen overtuigen.” Heb je zelf ooit al voorstellen voor uitgiftes gedaan? “Nee, dat niet. Maar het gebeurt wel dat ik op basis van een voorstel tot een nieuw idee kom. Zo lag er voor 2021 het idee op tafel om de 200ste verjaardag van de dood van Napoleon in de kijker te zetten. Ik was niet zo enthousiast. Ik stelde twee andere onderwerpen voor: een uitgifte die terugkeerde naar 1921, toen vrouwen in ons land voor het eerst aan de gemeenteraadsverkiezingen mochten deelnemen. Een andere uitgifte draaide om de eerste vrouwelijke senator, Marie Spaak-Janson, die ook in 1921 de eed aflegde. Dat zie ik als mijn belangrijkste bijdrage in de Commissie: historische onderwerpen in de schijnwerpers zetten die anders onderbelicht blijven.” PRODUCT IN DE KIJKER In deze rubriek geven we een inkijk in het verhaal achter een van onze filatelistische producten. Deze editie: het Collectieboekje 2024. De rode draad in de nieuwe postzegelcollectie 2024 is ‘Postzegels met een onverwacht kantje’. Het is een thema dat zowel de soms onverwachte keuzes van onderwerpen omvat, als de verrassende technische extraatjes die bij heel wat uitgiften opduiken. Qua onderwerpen toont deze collectie een voorliefde voor wat we minder goed kennen. Denk aan de hedendaagse danskunst, de sculpturen van Tom Frantzen, het bijzonder baltsgedrag bij zeldzame vogels, … We zorgden dit jaar ook voor bijzondere uitwerkingen van de uitgiften, zoals de doffe vernis bij de voorwerpen op de postzegeluitgifte van Leo Baekeland, de glow-in-the-dark inkt op de uitgifte ‘Lichtgevende natuur’, de feeërieke kapvorm van het blaadje ‘Muziekkiosken’ waarop ook gouddruk te vinden is, of de speciale kapvorm van het blaadje ‘1 Universe’ waardoor het geheel op één enorme postzegel lijkt. Rode draad tot leven wekken Als we een rode draad hebben gekozen, is het aan de designer om die tot leven te wekken in de vormgeving van het Collectieboekje. Dit jaar ontwierp bpost designer Geert Wille de cover hiervoor. Om de postzegels dat extra kantje meer te geven, maakte Geert kubussen van de postzegels. Zo tonen ze een postzegel in drie dimensies, die verwijzen naar de vele kantjes die de postzegeluitgiften hebben dit jaar. De kubussen komen terug in het hele Collectieboekje. Zo heeft elke uitgiftedatum een specifieke kubus, gemaakt uit de postzegels van dat moment van uitgifte.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM0ODQ=