Philanews 2024 N°1

Verrassende glaskunst Thema Glas is veelzijdig als het aankomt op glaskunst. De postzegeluitgifte toont zowel nationale als internationale kunstenaars die in diverse stijlen werken. Uitgiftedatum 22/01/2024 Postzegels: a. James Lethbridge – Jovian Flower, © Charleroi, Musée du Verre/foto Paul Louis b. Erwin Eisch – My love to Anne Frank, © Charleroi, Musée du Verre/foto Paul Louis c. Vladimir Zbynovsky - Stone in Glass Blue, © Collectie Stad Lommel/© Sabam Belgium 2024. d. Anna Torfs - Parts high, © Collectie Stad Lommel e. Louis Leloup – Mélodie, © Charleroi, Musée du Verre/ foto Paul Louis Blaadje: Myriam Louyest - « Lumière s’il vous plaît », © Charleroi, Musée du Verre/ foto Myriam Louyest Speciaal effect: Toevoeging van een bedrukt transparant vel waardoor het kunstwerk op het blaadje een glaseffect krijgt. Op de postzegels komt er een vernis op de kunstwerken. Lay-out: Geert Wille Waarde van de postzegels: Prijs van het blaadje: € 7,30 Formaat van de postzegels: a, b, d, e: 30mm x 40mm – c: 40mm x 30mm Formaat van het blaadje: 185mm x 130mm Indeling van het blaadje: 5 postzegels Oplage: 35147 blaadjes Papier: gegomd wit FSC Tanding: 11 1/2 Drukprocedé: offset Repro - druk: bpost Philately & Stamps Printing Voorverkoop Zaterdag 20 januari 2024 in Charleroi. Afstempeling uitgiftedatum Maandag 22 januari 2024 in de Filaboetiek Brussel. Catherine Thomas is curator in het Musée du Verre in Charleroi. “In de 19e eeuw was de glasindustrie de derde industriële pijler in de regio van Charleroi. Begin 20e eeuw was Charleroi zelfs de grootste producent en exporteur van raamglas in de wereld. Maar vandaag zie je niets meer terug van deze industrie in de regio." Om de geschiedenis van de glasindustrie niet verloren te laten gaan, opende het Musée du Verre in 1973 de deuren. Catherine: “Deze uitgifte is de kers op de taart van onze 50e verjaardag. Het museum is gehuisvest in een vroeger lampenmagazijn op de mijnsite van Bois du Cazier. Hier kwamen de mijnwerkers hun lamp ophalen voor ze afdaalden in de mijn.” “Het kunstwerk op het blaadje is een verwijzing naar de mijn. Dit werk van Myriam Louyest is een interpretatie van de mijnwerkerslampen. Ze staan symbool voor de ziel van de mijnwerkers die zijn gestorven in de ramp van 1956, toen 262 mijnwerkers omkwamen. Myriam creëerde het kunstwerk in opdracht van het museum ter gelegenheid van de 60ste herdenking van de ramp in 2016.” “De verschillende kunstwerken op de uitgifte werden telkens met een andere techniek gecreëerd. Die technieken onder de knie krijgen is een werk van jaren.” Waarom al die moeite doen? “‘Glass is magic’, zeg ik altijd, omdat het zo veelzijdig is. Dat zie je ook in onze collectie: geen enkel stuk lijkt op een ander. De creatieve mogelijkheden zijn eindeloos.” Ook bpost designer Geert Wille werd geïnspireerd door de magie van het glas. “Om het glaseffect te versterken ligt er een transparante folie over het ontwerp, die de kleuren van het kunstwerk op het blaadje onthult. Een ander technisch snufje is de glanzende vernis op de kunstwerken en op de titel.” Voor de aandachtige kijker voegde Geert Wille nog een kleine spielerei toe. “Als je goed kijkt naar de waarde van de postzegel, dan ligt er precies een glasplaat over.” J 11 Code: 32319

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM0ODQ=