Philanews 2023 N°1

6 Voor de selectie van de objecten ging bpost te rade bij art-nouveauexpert professor Werner Adriaenssens van de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis te Brussel. Hij doceert aan de VUB en werkt al jaren voor het museum. “Als je aan art nouveau denkt, denk je meteen aan de architectuur”, merkt professor Adriaenssens op. “Toch bestaan er ongelooflijk veel prachtige objecten uit die periode die deze kunststroming typeren. Ik ben bijzonder blij dat ik mocht helpen om de objecten uit te kiezen.” Iconisch juweel en de mooiste deurkruk van Brussel Het eerste object, links onder op het blaadje, is een hanger. “Het juweel van ‘Medusa’, een figuur uit de Griekse mythologie, is van de hand van Philippe Wolfers. De hanger is een icoon van de Belgische art-nouveaujuweelkunst.” Rechts daarvan is ‘de mooiste deurkruk van Brussel’ te zien, zoals die wel vaker wordt genoemd. De deurkruk hoort bij het huis van beeldhouwer Fernand Dubois. Zijn huis is dan wel ontworpen door de bekende Victor Horta, maar Dubois ontwierp de deurkruk zelf. “In de jaren zestig heeft zijn dochter de originele deurkruk aan het museum geschonken en een kopie op de deur laten zetten uit schrik dat die zou gestolen worden”, voegt de art-nouveaukenner toe. Bekende gehelmde vrouw en Val Saint Lambert Het middelste object is een van dé topstukken uit de art nouveau in België. Het beeld, ‘Mysterieuze Sfinx’, is het bekendste werk van beeldhouwer Charles Van der Stappen. “De afbeelding van de gehelmde vrouw staat niet voor niets in het midden. Het is een iconisch GELIMITEERDE POSTZEGELUITGIFTE 2 ART-NOUVEAUJAAR IN BRUSSEL stuk van de Belgische art nouveau”, verduidelijkt professor Adriaenssens. De voorlaatste afbeelding is er een van een speciale vaas van Val Saint Lambert, gemaakt voor de internationale tentoonstelling van 1897. “Als iemand ‘Val Saint Lambert’ zegt, denk je vaak aan de vazen in het huis van je grootmoeder. Deze vaas toont aan dat het merk in die periode artistieke topstukken maakte.” Als laatste object werd er voor ‘de Nymfenlamp’ van beeldhouwer Égide Rombaux gekozen. Werner Adriaenssens: “Wat opvalt is dat de lamp zelf ook zichtbaar is en deel van het werk is. Elektriciteit was in die tijd vrij nieuw en werd dus gebruikt als kunst.” Hotel Solvay De achtergrond van het blaadje toont de imposante centrale hal van Hotel Solvay, op de Louizalaan in Brussel. “Een juweel van het Brusselse art-nouveauerfgoed, maar tot nu toe nog vrij onbekend.” “De kleuren van de centrale hal zijn geelgoud, net als de rest van het blaadje”, vult bpost-ontwerpster Myriam Voz aan. “Die warme kleuren doen meteen denken aan art nouveau en dat is de sfeer die ik wilde creëren.” Voor het perforatiepatroon koos Myriam voor vrij grote postzegels. “Daardoor komen de objecten goed tot hun recht.” Myriam Voz: “Ik ben heel dankbaar dat ik dit postzegelblaadje mocht maken, omdat ik zelf grote fan ben van art nouveau. Dit is één van mijn favoriete blaadjes van 2023, zonder twijfel.” 2023 is het jaar van de art nouveau in Brussel. Dat vroeg om een speciale postzegeluitgifte. Een uitgifte die verrast, want het zijn niet de bekende architecturale parels in de hoofdstad die de postzegels sieren, maar minder bekende decoratieve kunstobjecten uit die periode. Art nouveau op z’n best met Belgische topstukken

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM0ODQ=