Philanews 2022 N°1

TOOTS 100 GELIMITEERDE POSTZEGELUITGIFTE 9 22 Muzikaal en minzaam, dat was Toots Thielemans Geef toe, even twijfelde u of deze uitgifte geen écht vinylplaatje was. De grootte van het ronde postzegelvel is dan ook maar een paar centimeter kleiner dan een echte single. bpost designer Kris Maes is erg trots op dit creatieve ontwerp, dat de schijnwerpers zet op zowel de muzikant als de mens Toots. “Het was de uitdaging om iets te vinden dat je niet verwacht bij een uitgifte over Toots.” Guitige lacher Op het hoesje dat rond het postzegelvel komt staan heel veel oude en recente foto’s die het leven van Toots tonen. Sommige zijn nooit eerder gepubliceerd. Opvallend is de grote foto van een lachende Toots op de voorkant van het hoesje. “Toots kijkt ons guitig lachend aan, hij genoot van het leven en muziek. Dat gevoel wilden we met de hele uitgifte overbrengen.” Van gitaar tot mondharmonica “Ook op de postzegel brengen we de muzikant van vroeger en nu samen, door een van zijn laatste foto’s te combineren met een zwart-witfoto van vroeger.” De juiste combinatie vinden was zeker niet evident. “Het was zoeken naar twee foto’s waar de bril vloeiend in kon doorlopen en de combinatie herkenbaar blijft.” De beelden zetten twee facetten in de verf die je niet los van elkaar kunt zien: Toots als mens en Toots als muzikant. bpost werkte voor dit ontwerp nauw samen met Veerle Van de Poel. Zij was van 1996 tot 2016 Toots’ manager. “De beste jaren van mijn leven. Het was hard werken, maar dat deed ik altijd met veel plezier omdat hij zo’n ontzettend aangename en intelligente man was.” Veerle leverde onder meer het logo aan, ‘Toots 100’, ontworpen door graficus Tom Hautekiet, die zelf plots overleed in 2020. Kris Maes vond het logo perfect passen voor het postzegelvel. “Het is een vrij sober logo, dat grafisch en typografisch goed past bij de andere elementen van het ontwerp.” Kiezen uit duizenden foto’s De foto’s van Toots op het hoesje komen voor een deel uit de privé-albums. De selectie gebeurde door de weduwe van Toots, Huguette, en door manager Veerle Van de Poel. “Er zitten veel persoonlijke foto’s bij die ook de mens achter de muzikant tonen. Want je kan de muzikant Toots niet los zien van hem als mens. Je hoort dat ook in zijn muziek. Hij raakte mensen met zijn persoonlijkheid.” Veerle is erg blij met de uitgifte en dan vooral met het hoesje. “Elke keer dat ik ernaar kijk, ontdek ik nieuwe dingen! Ik heb geprobeerd de evolutie van klein jongetje tot muzikant te tonen. Ik ben blij dat bpost zoveel foto’s gebruikt heeft. Ik denk dat ik uit meer dan duizend foto’s heb gekozen (lacht).” Achter elke foto schuilt een verhaal. “De foto van Toots met koffer voor een vliegtuig van Sabena is genomen tijdens zijn beginjaren in de Verenigde Staten. Af en toe keerde hij naar België terug met Sabena. Op een andere foto staat het George Shearing Quintet, zijn eerste groep. De foto aan de Havana Bar is gemaakt tijdens zijn eerste reis naar de VS in 1947, samen met zijn oom. Tijdens die reis deed hij mee aan jamsessies in clubs. Het duurde nog wel even voor hij er echt bekend werd, maar die reis was wel belangrijk voor zijn carrière.” In 2016 namen we afscheid van een van de grootste muzikanten uit de wereld van de jazz. Zo bescheiden de mens Toots was, zo groots herdenken we dit jaar zijn honderdste verjaardag. Ook bpost laat deze verjaardag niet onopgemerkt voorbij gaan, met een swingend eerbetoon. Het hele programma van Toots 100 ontdekt u op www.toots100.be.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM0ODQ=