Philanews 2022 N°1

PLEINEN VAN CHARLEROI 14 Eind 19 de eeuw wilde de rijke burgerij van Charleroi haar stempel drukken op de stad. Dat gebeurde onder meer met opulente burgerhuizen in art nouveaustijl. Een ervan, het Maison Dorée uit 1899, siert de uitgifte. Het statige stadhuis en het belfort werden in 1936 gebouwd in classicistische en art decostijl. Het Paleis van Schone Kunsten, het stadhuis en de grondige transformatie van de kerk zijn van de hand van dezelfde architect, Joseph André. Ook in deze twee laatste gebouwen herkennen we kenmerken uit de art deco. Het was aan bpost graveerder Guillaume Broux om de architectuur van deze gebouwen via de gravure te benadrukken. Dat betekent dat hij voor het Maison Dorée koos voor een lichte gravure die de kleuren die dit huis zo typeren doet schitteren. De kerk leende zich tot een meer gedetailleerde gravure. “Het Paleis van Schone Kunsten is een perfect gebouw om te graveren omdat het heel duidelijk is van aflijning. Door de eenvoud van de architectuur kon ik ook alle details tonen op het formaat van de postzegel. Zelfs de groeven tussen de grote blokken steen.” Opmerkelijk voor een gegraveerde postzegel is de leesbare belettering. “Het is heel zeldzaam dat je tekst op gebouwen leesbaar kunt weergeven. De woorden ‘Palais des Beaux Arts’ waren net groot genoeg.” De gravuretekening van de kerk vormde voor Guillaume de grootste uitdaging. “De kerk staat ingesloten tussen andere gebouwen. Dan moet ik afwegen of ik de gebouwen ernaast mee graveer of niet. Myriam Voz en ik kozen er uiteindelijk voor om de gebouwen niet mee te graveren maar ze wel in een lichte flou in kleur te tonen. Anders zou het gebouw lijken om te vallen (lacht).” “De architectuur van het belfort is complexer dan je denkt door de strakke eenvoud van de toren. Leuk om te graveren waren de schaduwpartijen in de toren. Schaduw geeft altijd een meerwaarde aan je gravure want een gebouw zonder schaduw lijkt platter.” Het meeste werk had hij aan de gravure van het stadhuis. “Hier is het een kwestie van kwantiteit van lijnen. Het stadhuis is een groot gebouw dat een flink deel van de oppervlakte van de postzegel bedekt. Het is een mooi en speciaal gebouw met die zijkanten in trapeziumvorm. Fijn om te graveren is de toren in het midden en details zoals de ronde dakvensters.” De selectie van de foto’s en de opmaak van deze uitgifte lag in handen van bpost designer Myriam Voz, die gepassioneerd is door architectuur en oude gebouwen. “Ik was zelf ook verrast dat er in Charleroi zoveel art nouveaugebouwen te vinden zijn. Die architecturale stijl zette ik extra in de verf in het ontwerp van de achtergrond van het postzegelblaadje. Het lettertype is in art nouveaustijl. Op de achtergrond van het blaadje zien we het prachtige glas-in-loodraam van de wintertuin van het Maison Dorée. Door de harmonie en de zachte kleuren is deze uitgifte een van mijn favoriete van 2022.” Van Art Nouveau tot Art Deco: op ontdekking in Charleroi GELIMITEERDE POSTZEGELUITGIFTE 5 Wist u dat Charleroi een rijk architecturaal patrimonium heeft, stille getuigen van een roemrijk industrieel verleden? Deze nieuwe editie in de reeks ‘Pleinen van…’ zet enkele parels in de kijker.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM0ODQ=