Home Philanews 01-2021

ROGER RAVEEL 100 Gert Dooreman ontwerpt regelma- tig voor musea, theater en literatuur. Ook Raveel kwam al eerder aan bod in kunstboeken van zijn hand. Dooreman: “Het werk van Raveel is zeer authentiek en consequent. En doordat het grafisch sterk is, heel dankbaar om mee te werken. Voor mij situeert zijn werk zich tussen grafiek, tekenkunst en picturale schil- derkunst. Hij houdt gezichtsuitdrukkingen en houdingen graag eenvoudig en iconografisch.” Roger Raveel centraal De man zijn carrière samenvatten op één postzegelblaadje leek Dooreman en bpost geen goed idee. Eerder dan uit elke periode iets te tonen, streefde hij naar een harmonisch eindresultaat. Dooreman: “Mevrouw De Muer gaf mij een overzicht van zijn werk mee. Ik koos ervoor om het grote ‘Zelfportret met (driedimensionaal) karretje’ centraal te plaatsen op het blaadje. Daaronder koos mevrouw De Muer voor de signatuur van Raveel.” Een typische Raveel Rond het zelfportret van Raveel liet Dooreman typerende elementen uit diens werk terugkeren: de gestreepte truitjes in felle primaire kleuren, de vage vlekken om beweging weer te geven en de witte vierkante vlakken. Marleen De Muer: “Het vierkant is heel belangrijk in het werk van Roger. Hij beweerde dat het vierkant de meest perfecte vorm is door de mens bedacht. Soms is het een leegte, soms een geestelijk geladen vlak. Hij werd wel eens de man van het wit genoemd. Roger had geen lievelingskleur: hij vond elke kleur mooi. Ik herinner me nog de energie en zelfzekerheid bij het schilderen van het werk ‘Spirituele ervaring gevat in een spanning van kleur'. Soms creëerde hij een werk eerst in gedachten, regelmatig ging hij schetsen in de natuur... Roger liet zich inspireren door zijn directe omgeving. Hij slaagde erin de dingen om zich heen en het leven zoals het is om te zetten naar zijn universele beeldtaal.” Dooreman: “Ik probeerde zowel staande als liggende werken binnen het perforatieschema te puzzelen. Dat bracht me op het idee om de hoeken van het blaadje weg te laten in een rechthoekige découpe. Zo zitten ook in het totaalbeeld de geometrische vormen verwerkt die typisch zijn voor Raveel.” Een ander terugkerend element bij Raveel zijn spiegels, zodat je als kijker deel van het werk wordt. Ook in het postze- gelblaadje werd op de borstkas van het zelfportret gekozen voor een uitsnijding die symbool staat voor een spiegel. Helderheid troef Dooreman zelf is licht kleurenblind en gebruikt kleur in zijn ontwerpen zuiver functioneel, om ergens de aandacht op te vestigen. Hij koos voor een koel Zwitsers lettertype in de trant van Helvetica, omdat dat zeer prominent was in de jaren 50 tot 70, de periode waarmee hij Raveel associ- eert. Dooreman: “Helvetica past voor mij perfect bij de zuiverheid van zijn werk. Ik heb veel witruimte gelaten en de typografie niet de bovenhand laten nemen, maar ont- zettend minutieus op de lettergrootte en spatiëring gelet. Er was op voorhand geen titel meegegeven, dus heb ik de belangrijke data grafisch uitgepuurd.” Marleen De Muer: “Ik merkte snel dat Gert het werk van Roger goed aanvoelde, daardoor was ik er heel gerust in dat hij de ideale persoon was om hiermee aan de slag te gaan. De rust en het even- wicht zijn net als de sterke aanwezigheid van het wit een bindende factor tussen de gekozen werken. Het eindresul- taat is zeer leesbaar en helemaal in de geest van Roger.” In Bozar loopt van 19 februari tot 4 juli 2021 een overzichtstentoonstelling rond Roger Raveel, gecureerd door Franz Wilhelm Kaiser. 100 jaar Roger Raveel in harmonie Gelimiteerde postzegeluitgifte 2 100 jaar geleden werd Roger Raveel geboren. Geen betere gelegenheid om zijn werk te vereeuwigen op een kunstuitgifte, vond zijn weduwe Marleen De Muer. Gert Dooreman stond in voor het conceptuele en harmonieuze ontwerp. Helemaal in de stijl van Raveel. ©Anton Coene De werken van Roger Raveel spreken al langer tot de verbeelden van verzamelaars. Liefhebbers van kunst hebben deze postzegel uit 1992 dus zeker al in hun verzameling. 6

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM0ODQ=