Home Philanews 01-2020

Voor de eerste keer sinds 1434 kunnen we opnieuw het altaarstuk bewonderen in de originele kleuren. Naast het gerestaureerde meesterwerk staat er nog heel wat op het programma. Tijdens het themajaar 'OMG! Van Eyck was here'. Hemelse kapvorm De speciale uitgifte zet dit themajaar en het gerestaureerde deel in de kijker. De link met het wereldberoemde altaarstuk is in een oog- opslag duidelijk, dankzij de kapvorm in de vorm van de triptiek. Het idee voor deze kapvorm kwam van bpost designer Kris Maes. “Het kwam meteen in me op om het drieluik van het Lam Gods letterlijk voor te stellen met een kapvorm. De kapvorm is zo geplooid dat je de triptiek rechtop kunt zetten. De uitwerking van deze uitgifte en kapvorm was zeker niet evident omdat ook op de achterkant bedrukking moest komen. Dat betekent dat de kapvorm perfect moest uitgevoerd worden om de twee kanten mooi te doen sluiten: een uitdaging voor onze postzegeldrukkerij.” Geslaagde integratie De uitgifte werd natuurlijk geen kopie van het Lam Gods. “Op de voorkant moest ik bovenop het Lam Gods vijf postzegels plaat- sen met werken van Van Eyck, die los staan van de triptiek. Door verschillende werken te combineren speelde ik in op de totaliteit van het oeuvre van Van Eyck.” De kleuren van het Lam Gods op de voor- kant van het blaadje zijn getemperd om de postzegels beter te laten uitkomen. “De uitdaging was vooral om de details uit de schilderijen op de postzegels te doen passen bij de sfeer van het drieluik. Ik koos elke keer voor een figuur die past binnen de triptiek en er een deel van lijkt uit te maken.” Bijna echt Kris Maes koos voor een sobere vormgeving om het gedetailleerde werk van Van Eyck tot zijn recht te laten komen. Een extra challenge vormde het ontwerp van de achterkant. Kris Maes: “In het echt is het altaarstuk samengesteld uit houten panelen. Het was moeilijk om de houtkleur te imiteren. Ik baseerde me op filmpjes van de res- tauratie om de juiste tint te vinden.” Op de achterkant tonen we de buitenste panelen van het Lam Gods. “Die panelen zijn al helemaal gerestaureerd en zo kon ik de panelen hier wel kleurecht tonen.” In 2012 ging de restauratie van een van de beroemd- ste schilderwerken ter wereld van start, het ‘Lam Gods’ van Jan van Eyck. Eind 2019 legden de res- taurateurs de laatste hand aan dit monnikenwerk. bpost viert de meester en zijn meesterwerk met een unieke uitgifte. Het Lam Gods zoals u het nog nooit zag Meesterlijke schilders: Jan van Eyck Gelimiteerde postzegeluitgifte 4 14 MEESTERLIJKE SCHILDERS: JAN VAN EYCK

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM0ODQ=