Home Philanews 01-2018

Samen met bpost ging ontwerpster Leen Depooter op zoek naar de vijf pijlers die de Belgische biercultuur vertegenwoordigen. “Over bier zijn er al verschillende uitgiften gemaakt,” vertelt Depooter, “hier wilden we op een visuele manier duidelijk maken dat het om meer dan de vloeistof gaat. Zo selec- teerden we uiteindelijk de volgende thema’s: vakman- schap, diversiteit, de teelt, bier en eten en het sociale aspect.” Belgische fotografen Zo gaat de biercultuur onder andere over de kennis en kunde van onze professoren bierwetenschap. De postzegel links boven representeert dat vakmanschap. De postzegel rechts boven illustreert de diversiteit: de vele bieren, tradities, brouwculturen, recepten, methodes,… die ons land kent. Links in het midden zien we een beeld van fotograaf Stijn Pieters. Deze postzegel weerspiegelt het teeltproces. De basis voor het onderste beeld is een foto van fotograaf Koen Broos. Deze focust op het sociale aspect: bier als medium om mensen samen te brengen. Rechts onderaan tot slot combineerde Leen bier en haar culinaire kant. Aan de oorspronkelijke achtergrond en lay-out is er weinig veranderd. “Het geheel zat al van bij het begin goed. Voor de achtergrond van het blaadje vond ik een boven- aanzicht van een schuimlaag wel passend en ook het kleurenpalet was evident. Daarnaast verwerkte ik nog iconen van hop en graan in het blaadje, twee belangrijke ingrediënten van bier.” Visuele samenhang “Omdat de beelden aparte thema’s binnen de biercultuur vertegenwoordigen, vertellen ze samen geen verhaal. Toch heb ik geprobeerd om in de lay-out een bepaalde samen- hang te creëren. Zo werkte ik telkens met een zwarte balk en vertellen de gele icoon- tjes in de zegels over welk onderwerp het gaat. Verder was het de bedoeling om in de postzegels voldoende detail te verwerken. Veel extra tekstuele informatie en herkenningspunten zorgen ervoor dat je bij elke lezing iets nieuws ziet. Dat maakt het zo boeiend.” Eind 2016 werd de Belgische biercultuur door Unesco erkend als immaterieel cultureel erfgoed. Onze biercultuur bevindt zich in mooi gezelschap: van de garnaalvissers in Oostduinkerke tot de Doudou van Bergen. Immaterieel cultureel erfgoed omvat de tradities, gebruiken, gewoonten en technieken die we willen doorgeven aan volgende generaties. bpost benadrukt met dit postzegelblaadje de veelzijdigheid van onze Belgische biercultuur. Bruisend erfgoed De Belgische biercultuur in 5 pijlers Gelimiteerde postzegeluitgifte 3 DE BELGISCHE BIERCULTUUR 8 ZO SCHENKT U BIER PERFECT IN INSCHENKEN Schenk het glas in op ooghoogte, zo ziet u goed wat u doet. Hou het glas gekanteld en schenk in aan een rustig tempo. Het flesje mag het glas niet raken! Laat het glas recht- komen als het halfvol is, voor de perfecte schuimlaag. Vaak bevat de laatste cm in het flesje het meeste gist (bezinksel). Dat maakt het bier troebel. U hoeft dit niet in het glas te gieten. DE JUISTE TEMPERATUUR Bier drinkt u niet gewoon koud. U drinkt het op de temperatuur die op het flesje vermeld staat. Zo krijgt u de beste smaak- en geurervaring. EEN PROPER GLAS Spoel het glas goed met water. Dat ziet u vaak op café. Zo verwijdert u vet, zeep en stof. De meeste bieren schenkt u met een mooie schuimlaag. Daarom zijn vaatwassers ook te vermijden. KIES HET JUISTE GLAS In België heeft elk biertje zijn eigen glas, in tegenstelling tot het buitenland. Ook dat is een deel van onze rijke traditie.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM0ODQ=