Home Philanews 01-2018

Het is onze favoriete blauwe vrienden niet aan te zien, maar in 2018 vieren de Smurfen hun 60-jarig bestaan. De geesteskinderen van tekenaar Peyo zijn tot vandaag meer dan alive and kicking. bpost zet met een speciale uitgifte deze internationaal bekende helden in de kijker. De creatie is van de hand van bpost designer Myriam Voz. Zij verwerkte vijf iconische personages en elementen uit 60 jaar Smurfen- geschiedenis tot een geslaagde ode. Deze 5 bekende Smurfen spelen de hoofdrol: Brilsmurf, Zwarte Smurf, Smurfin, Moppersmurf en Grote Smurf. Myriam Voz over deze keuze: “Er bestaan heel wat personages waaruit we konden kiezen, maar omdat we er 5 verschil- lende afbeelden viel de keuze op de hoofdper- sonages. Het was vervolgens mijn taak om de personages op een originele manier samen te brengen, terwijl ik tegelijk rekening hield met het feit dat op het vel de rij van 5 postzegels op een identieke manier herhaald wordt. De Studio heeft me een schat aan iconografisch materiaal ter beschikking gesteld in de ‘vintage’ stijl die me zo nauw aan het hart ligt: teke- ningen, silhouetten, achtergronden, texturen, ook tal van lettertypes, … Prachtig om mee te werken. Ik heb me dus heel erg geamuseerd met het creëren van deze uitgifte met de hulp van de Studio die Peyo’s werk overziet.” Myriam startte eerst met het ontwerpen van de postzegels. Later dacht ze na over de schik- king en invulling van het postzegelvel. “Ik heb de personages op allerlei manieren gepositio- neerd op verschillende formaten, telkens met andere illustraties als achtergrond. De mogelijk- heden leken eindeloos en ik vond heel wat van die oefeningen geslaagd. Uiteindelijk viel de keuze op een voorstel met een illustratie van een menigte kleine Smurfensilhouetten. Ook de Smurfen Studio vond dit idee goed, want het werd meteen goedgekeurd. Dat we tot zo’n mooi resultaat zijn gekomen is ook dankzij de goede samenwerking met de mensen van de Smurfen Studio. Dit is mijn persoonlijke favoriet van 2018 omwille van de schoonheid van het grafische en tijdloze universum van de Smurfen.” Interactieve Smurfen Fans van de Smurfen kunnen vanaf april terecht op de Heizel voor een grote interac- tieve belevingstentoonstelling ‘The Smurfs’. Het wordt allerminst een historische overzichtsten- toonstelling. Philippe Glorieux van ‘The Smurfs’: “Bezoekers zullen worden ondergedompeld in de wereld van de Smurfen. Door middel van nieuwe technologieën zoals virtual reality en augmented reality zal je zelf als Smurf in de wereld van de Smurfen kunnen rondlopen. Het wordt heel leuk, voor kleine en voor grote kinderen (lacht).” Belgische ambassadeurs De tentoonstelling gaat na Brussel de wereld rond en wordt een heus visitekaartje voor België. “We doen voor elk aspect van de ten- toonstelling een beroep op de knowhow van Belgische bedrijven, die we via de tentoonstel- ling een platform aanbieden om zich te tonen aan het buitenland. We zullen te zien zijn in zo’n 200 landen. We hebben een akkoord met het ministerie van Buitenlandse Zaken dat in elk land waar België een ambassade of consulaat heeft, er aandacht wordt besteed aan de Smurfen. We willen van de Smurfen echte Belgische ambassadeurs maken. Dat mag wel eens, want nergens associeert men de Smurfen met ons land. Logisch, de verhalen van de Smurfen worden in meer dan 50 talen vertaald waardoor het publiek vaak denkt met een product van eigen bodem te maken te hebben.” De wereldwijde bekendheid van de Smurfen is te danken aan de stripreeks die ondertussen 60 jaar bestaat en aan de televisieserie die wordt getoond in meer dan 100 landen. In China zijn ze tot op heden één van de populairste buitenlandse tekenfilmseries. Er werden in de loop der jaren ook 3 Smurfenfilms gemaakt, de laatste dateert van maart 2017. Nieuwe televisieserie in 3D De toekomst ziet er nog smurfiger uit. Philippe Glorieux: “Ons partnership met Brussels Airlines zal leiden tot de lancering van een Smurfenvliegtuig in maart 2018 en Brussels Airport installeerde in juni 2017 al een prachtig standbeeld met verschillende Smurfen en een vliegtuig in de luchthaven van Zaventem. In 2018 zal een groot Smur- fenfresco het Brusselse straatbeeld verfraaien naar aanleiding van de verjaardag. Internati- onaal duiken de Smurfen ook her en der op in themaparken zoals binnenkort in Moskou.” Na een successtory van 40 jaar zal de tv-serie een make-over krijgen. “In 2020 lanceren we een compleet nieuwe serie, in 3D. Zo zal een nieuwe generatie kinderen opnieuw kennisma- ken met onze sympathieke helden.” 6 DE SMURFEN WORDEN 60 De Smurfen worden 60! Maar gaan nog lang niet met pensioen! Gelimiteerde postzegeluitgifte 2 In 1984 verscheen er een postzegel van de Smurfen in de reeks Jeugdfilatelie. Toen stond een smurf die postman speelde centraal. © Peyo

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM0ODQ=